Thursday, June 4, 2009

UJIAN TUHAN DAN HIKMAHNYA

Hari ini Alhamdulillah ada sedikit khabar gembira berhubungan ujian Allah ke atas saya 4 hari yang lepas. Walaupun tv lcd itu telah dicuri dan kemungkinan akan dijumpai semula oleh pihak polis agak mustahil, saya telah diberitahu oleh Branch Manager SenQ cawangan Tesco Mergong (iaitu kedai tempat saya membeli tv berkenaan) bahawa tv saya itu telah diinsuranskan oleh pihak SenQ tahun lepas. Ini bermakna kemungkinan pihak SenQ akan menggantikan semula satu unit baru tv lcd berkenaan adalah positif. Lagi pula memang saya ada membeli jaminan (warranty parts and services) bagi tv berkenaan untuk tempoh 5 tahun. Justeru, pihak SenQ meminta saya menyerahkan semua dokumen-dokumen yang perlu beserta laporan dan siasatan polis untuk tindakan lanjut. Jadi, kini ada sedikit sinar harapan untuk saya.

Setiap sesuatu, pasti ada hikmahnya, sesungguhnya "Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya." (Surah Al-Baqarah ayat 286). Allah itu Maha Adil dan Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk setiap mahluknya. Qada dan Qadar sama ada baik atau buruk perlu kita terimanya dengan redha dan sabar. Ujian ini adalah untuk saya rupa-rupanya Dia mengambil apa yang ada pada saya untuk menguji kesabaran saya tetapi kemudiannya Dia gantikan pula dengan yang lebih baru. Dia jadikan ribut dan hujan, rupa-rupanya kemudian Dia hadiahkan kita pelangi. Maha Suci Allah. Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah...


"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan;
"Kami telah beriman,"
("I am full of faith to Allah") sedangkan mereka tidak diuji?
Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka,
maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan,
sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta."

-Surah Al-Ankabut ayat 2-3

2 comments:

secretname said...

alhamdulillah..syukur...hrp2 dpt la cpt2 tv tu ye..amin

Syahril Said said...

syukur...lambat pun tak mengapa asalkan dapat...:-)