Monday, June 1, 2009

JEMPUTAN WALIMATULURUS

Sempena cuti persekolahan pada kali, seperti tradisi biasa akan banyaklah di sana sini di seluruh negara kita majlis-majlis Walimatulurus ataupun kenduri perkahwinan diadakan. Maka sibuklah tuan-tuan rumah mempersiapkan khemah, pelamin, bahan-bahan masakan dan kelengkapan kenduri yang lain. lebih mudah sekarang ini lebih ramai yang cenderung untuk membuat tempahan makanan melalui katering-katering yang sedap-sedap untuk menjamu tetamu yang datang nanti. Manakala mempelai atau pasangan pengantin pula sudah tidak sabar-sabar lain ingin bergelar raja dan permaisuri sehari seterusnya menempuhi alam perkahwinan.

Hingga hari ini saya masih menerima kad-kad jemputan kahwin yang dah tidak terkira banyaknya daripada sanak saudara jauh dan dekat, rakan-rakan serta pensyarah-pensyarah senior yang mana akan melangsungkan perkahwinan anak-menantu mereka pada bulan ini. terima kasih saya ucapkan atas kesudian menjemput saya, InsyaAllah jika tiada apa-apa halangan maka saya akan datang. Tetapi pergerakan saya juga ada had, yang dekat-dekat bolehlah saya datang, tetapi bagi yang jauh, mungkin saya tidak berkesempatan, jadi terlebih dahulu saya pohon maaf. Tidak lupa juga terima kasih kepada bekas pelajar-pelajar saya yang turut tidak lupa menjemput saya meraikan hari-hari bahagia mereka nanti.


Justeru, kesempatan ini saya ingin mengucapkan SELAMAT PENGANTIN BARU kepada semua pasangan-pasangan pengantin yang baru dan akan mendirikan rumah tangga pada hari kelmarin, hari ini, esok, lusa, minggu depan, bulan depan tahun depan dan seterusnya. Semoga kalian semua mengharungi kehidupan rumah tangga dengan bahagia, setia, harmoni, murah rezeki dan kekal selamanya hingga beranak cucu dan akhir hayat. Ucapan khas juga saya tujukan kepada dua orang sepupu saya iaitu Zulkhairi dan Zulfadzli yang telah melangsungkan perkahwinan mereka dan akan melangsung majlis walimatulurus di rumah mereka pula pada 7 Jun 2009 nanti.


Firman Allah S.W.T. yang bermaksud :

“ Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaanNya dan rahmatNya,

bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari

jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya

dan dijadikanNya di antara kamu (suami-isteri) perasaan kasih sayang dan

belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi

keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang

berfikir "

- Ar-Rum : Ayat 21


“ Ya Allah, sesungguhnya hati kami ini bersatu dengan kasih sayangMu,

bertemu di atas ketaatan kepadaMu, bersatu di jalan dakwahMu dan berjanji

menegakkan AgamaMu... Maha Suci Engkau, perteguhkanlah tali ikatan antara

kami ini, limpahkanlah kasih sayang di dalam hati kami ini. Engkau

tunjukkanlah kami jalan hidayahMu, sesungguhnya padaMu kami berserah dan

tempat kami memohon pertolongan “

~ Amin Ya Rabbal Alamin ~


"Ya Allah Ya Tuhanku, seandainya telah kau catatkan dia milikku, tercipta

buatku, dekatkanlah dia padaku, satukan hatinya dengan hatiku, titipkanlah

kemesraan di antara kami agar kebahagiaan itu abadi. Dan Tuhanku Yang Maha Pengasih, seiringkanlah kami dalam melayari ketepian yang sejahtera, sepertimana yang Engkau kehendaki."

~ Amin Ya Rabbal 'Alamin ~




5 comments:

secretname said...

sy jg akan menjemput en syahril sekeluarga nti..:P

Syahril Said said...

bila tu?? dah tak lambat dah kot, hehehe...

secretname said...

rasanya bln 12..taun bila lom tentu..haha..cari calon dulu..kah kah kah..tkena ke?

Syahril Said said...

pak...pak..pak...pong..pong..pong..., nanti saya jadi ketua main kompang tau...hehehe..

secretname said...

haha bole2...xde ketua kompang sy p cari smpai rmh en syahril..tgk nk nyorok ke x..hahaha