Tuesday, June 23, 2009

HORMATI KEDAULATAN IRAN

Presiden Venezuela, Hugo Chavez meminta seluruh dunia menghormati negara Iran dan kemenangan Presiden Mahmoud Ahmadinejad dalam pilihan raya Presiden yang lalu. Pada entry sebelum ini saya ada mengulas kemenangan Ahmadinejad sebagai Presiden Iran untuk penggal kedua. Selepas keputusan pilihan raya itu, keadaan di Iran menjadi tidak menentu dan banyak kekecohan serta keadaan huru-hara diwujudkan oleh golongan-golongan yang kononnya mereka ini tidak berpuashati terhadap keputusan berkenaan. Golongan yang menentang ini merupakan penyokong-penyokong kepada beberapa calon presiden yang kalah.

Hasil daripada kekecohan yang diwujudkan itu banyak berlaku kematian, kecederaan dan kerosakan harta benda. Siapakah yang membuat kerosakan itu? Mereka adalah penduduk dan rakyat Iran sendiri. Kerajaan Iran telah mengambil keputusan untuk mengira semula secara rawak 10 peratus daripada kertas undi sebagai memenuhi ketidakpuasan golongan itu. Jika kita fikir ada penipuan seperti yang didakwa, maka bagaimana kerajaan berani untuk mengambil keputusan berkenaan? Ini menunjukkan pihak yang benar sentiasa tidak perlu takut kepada apa-apa dakwaan yang palsu.

Saya fikir kekecohan yang dicetuskan adalah satu strategi yang ditaja oleh pihak luar yang ingin mencampuri dan melemahkan urusan pemerintahan Presiden berkenaan dan Kerajaan Iran. Ini adalah kerana kita tahu bahawa Ahmadinejad adalah seorang pemimpin negara Islam yang sangat lantang menentang dasar-dasar luar Amerika dan beliau tidak disukai oleh Barat. Justeru ada usaha untuk menjatuhkannya. Setelah pihak luar itu gagal menjatuhkannya melalui pilihanraya, maka cara yang kotor adalah mewujudkan suasana yang tidak stabil dan huru-hara dalam negara berkenaan bagi memboleh pihak luar campur tangan.

Hugo Chavez yang bukanlah seorang pemimpin Islam tetapi turut mengatakan bahawa ada usaha melemahkan revolusi Islam di Iran. Bagaimana pula pemimpin negara Islam yang lain? Tidak ada pula pemimpin negara Islam yang mengutuk tindakan campur tangan Amerika itu dalam hal ehwal dalaman Iran (patutlah hingga hari ini Palestin terus hilang tanah wilayahnya kepada Israel). Sebelum pilihanraya itu, kita dapati keadaan dalaman negara Iran adalah baik selain daripada sekatan pembangunan teknologi nuklear ke atas mereka. Pemimpin seperti Hugo Chavez dan Ahmadinejad ini perlu ada lebih ramai pemimpin seperti mereka kerana mereka ini sentiasa memperjuangkan kebenaran dan menolak kezaliman kuasa besar ke atas negara-negara kecil.

No comments: