Sunday, June 21, 2009

KISAH LUCU

Kisah Profesor dan Driver

Kisah seorang profesor yang sangat pintar. Beliau seringkali dijemput oleh banyak organisasi untuk menyampaikan ceramah-ceramah berkaitan bidang kepakaran beliau. Profesor ini mempunyai seorang driver yang selalu menghantar beliau ke mana sahaja dan mengikut beliau dalam setiap ceramah hingga driver itu pun sangat tahu apa yang profesor itu akan cakapkan dalam setiap ceramah beliau. Suatu hari, profesor berkenaan mulai rasa bosan untuk menyampaikan ceramah kerana sudah setiap hari beliau berceramah. Pada kali ini beliau menyuruh drivernya pula menyamar menjadi profesor itu dan menyampaikan ceramah, manakala profesor itu hanya duduk di belakang dewan menyamar sebagai driver.

Memang tepat sangkaan profesor itu apabila drivernya berjaya menympaikan ceramah berkenaan hingga selesai seperti yang biasa profesor itu buat. Driver itu juga dapat menjawab semua pertanyaan oleh peserta dengan baik macam profesor itu sering jawab, tetapi sebelum sesi tamat, ada seorang peserta bangun bertanya satu soalan tambahan yang belum pernah ditanya kepada profesor itu dalam ceramah-ceramah sebelumnya. Maka, driver itu tidak boleh menjawab, lalu dia berkata " this is a easy question, even my driver at the back can answer the question..."


cerita ini saya ambil dari sesi ceramah oleh Profesor Adjung Tan Sri Ismail Adam, Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam pada tengahari tadi (hanya selingan dalam ceramah yang disampaikan beliau - sekadar hiburan)

2 comments:

shira said...

hahahaha...lawak2...memang best ar cerita tu..ada pengajaran di sebalik jenaka itu..

secretname said...

YER2...sy pernah dgr lawak nie..mmg lawak...ilang ngntuk bc..haha