Saturday, June 13, 2009

MENYOKONG SESUATU PERLU KENA PADA TEMPATNYA

Mungkin saya ini bukanlah pakar sejarah dan saya ini memanglah bukan seorang pejuang kemerdekaan tanah air negara ini zaman dahulu kerana saya hanya dilahirkan pada tahun 1981. Tetapi saya belajar sejarah dan saya baca tentang sejarah pembentukan negara ini sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka hinggalah Tanah Melayu merdeka sehingga terbentuknya sebuah negara Malaysia seperti yang ada pada hari ini. Saya kurang arif tentang politik, tetapi saya baca buku-buku tentang politik. Saya updatedkan pengetahuan saya tentang politik masa kini dalam dan luar negara.

Tetapi hari ini bila saya baca tentang semakin kuatnya desakan daripada pihak-pihak tertentu (yang mungkin pengetahuan sejarah mereka juga cetek macam saya) untuk membawa pulang seorang bekas ketua komunis kembali ke negara ini. Usaha itu amat saya tolak sama sekali. Mungkin ramai yang telah lupa akan sejarah kemerdekaan negara ini dan apakah kezaliman komunis pada zaman dahulu. Mungkin ramai yang telah lupa atau tidak pernah tahu yang ada nenek moyang mereka dahulu pernah menjadi mangsa kezaliman komunis selain mangsa kezaliman tentera Jepun dan Inggeris dan kuasa-kuasa penjajah lain. Kita perlu sedar akan hakikat itu, bahawa suatu ketika dahulu negara kita pernah diancam komunis. Ramai yang menjadi korban dan mangsa seksaan komunis. Negara kita pernah darurat angkara komunis.

Jikalau ada pihak yang merasakan itu adalah sejarah dan tidak perlu dibangkitkan lagi, maka apa pula ribuan nyawa yang terkorban itu hanya sejarah semata? penderitaan mereka dahulu hanya sejarah semata-mata? Bagaimana mangsa komunis yang masih hidup kini tetapi dalam keadaan menderita adalah sejarah semata-mata. Jika ada pihak yang mengatakan kita perlu adil kepada hak asasi manusia terutamanya kepada Ching Peng, maka bagaimana dulu dia pernah nafikan hak untuk hidup oleh mangsa-mangsa yang dibunuh oleh komunis? Apa yang saya sangat sedih ada pula seorang pemimpin yang menjadi penasihat kepada sebuah parti politik yang kononnya berlandaskan keadilan yang menyokong usaha songsang itu.

Janganlah kerana inginkan sokongan politik murahan hingga sanggup gadaikan nilai sejarah negara yang tidak ternilai, janganlah kononnya untuk bertindak adil tetapi adakah kita telah adil kepada pejuang-pejuang negara zaman dahulu yang telah menjadi mangsa komunis, dan adilkah kita kepada ahli-ahli keluarga mereka yang ada sekarang?

7 comments:

secretname said...

yea tul tu..xleh ckp lbh2..kang sy msk ISA plk..hehe

Syahril Said said...

tak apa kalau Syafa kena tahan ISA boleh saya pi melawat nanti, hehehe...ISA = Institusi Suka Akademik

secretname said...

nsib la ISA tu..klu ISA lg 1 tu...nk p melwat pon ssh..hehe

Syahril Said said...

banyak lagi ISA lain, tapi rahsia, tak boleh bagitau, hehe..

secretname said...

bgtau la..plzzzzzzzzzzzz

Syahril Said said...

kan saya dah kata rahsia....hehe

secretname said...

yela2..xpe