Wednesday, June 24, 2009

AIR ASIA HUTANG MAHB RM65 JUTA?

Air Asia boleh dianggap sebagai sebuah syarikat penerbangan tambang murah yang paling berjaya di rantau Asia ini dan seringkali menerima anugerah dalam industri penerbangan tambang murah. Tetapi syarikat Air Asia ini dilaporkan tidak membayar hutangnya kepada pihak Malaysia Airport Holding Berhad (MAHB) sebanyak RM65 juta!. Bagaimana ini berlaku? Sedangkan Air Asia dilaporkan memperolehi keuntungan meningkat sebanyak enam kali ganda pada suku pertama tahun ini berakhir 31 Mac, 2009 berbanding tempoh yang sama tahun lalu. Keuntungan syarikat itu menurut BERNAMA mencecah RM165.963 juta! dan pada tahun lepas sahaja keuntungannya ialah RM714.178 juta!.

MAHB pula adalah syarikat GLC kerana Malaysian Airline System Bhd. (MAS) adalah pemegang saham tertinggi syarikat ini iaitu lebih 70 peratus saham. Dengan kata lain, Air Asia juga berhutang dengan kerajaan. Hari ini Perdana Menteri mengatakan bahawa kerajaan tidak akan campur tangan secara langsung dalam masalah ini tetapi akan melantik konsultan bagi menguruskan perkara tersebut. Kerajaan telah membelanjakan wang yang banyak untuk pembinaan Airport LCCT bagi kemudahan kegunaan Air Asia dan beberapa syarikat penerbangan tambang murah lain, tetapi inikah hasil yang kerajaan terima?

Sebelum ini saya pernah mendengar ura-ura ada pihak berhasrat untuk membina sebuah airport baru di Jelebu bagi kegunaan penerbangan tambang murah menggantikan LCCT, tetapi sekarang sudah tidak dengar lagi akan perkembangan itu. Apa dah jadi ya kepada projek Airport Jelebu itu? Sedangkan LCCT yang dibina kerajaan pun Air Asia tidak mampu bayar akan hutang tersebut, bagaimana pula nak bina sebuah airport baru di Jelebu tanpa bantuan kewangan kerajaan. Saya tidak ada kuasa dalam hal ini, tetapi saya memikirkan hal ini. Bagaimanapun saya juga sering menggunakan perkhidmatan Air Asia.

2 comments:

secretname said...

yeke?adakah sbb murah?tp knpe xbyr kat gov..pelik2

Syahril Said said...

saya belum ada jawapan untuk soalan Syafa tu, mungkin kalau saya jadi CEO Air Asia saya boleh jawab...hehe