Monday, June 8, 2009

MINGGU RE-UNION

Sejak beberapa hari lalu saya dapat berhubung dan berjumpa dengan kawan-kawan, sepupu-sepupu dan sedara mara jauh dan dekat (especially yang jauh) yang dah lama tak berjumpa. Selalunya kalau berjumpa pun setahun sekali iaitu time hari raya ataupun jika ada kenduri kahwin barulah dapat berjumpa dan bertanya khabar. Ini sudah menjadi adat kerana di waktu lain masing-masing sibuk dengan pekerjaan, urusan-urusan sendiri dan tinggal pulak di tempat jauh dan negeri lain.

Kelmarin kenduri kahwin sepupu saya di Kuala Nerang maka dapatlah berjumpa dengan semua sanak saudara yang turut sama hadir. Lama tak jumpa, maka banyaklah perkara yang dapat dibualkan, kisah yang diceritakan dan pengalaman yang dikongsikan. Pertemuan dari pagi hinggalah ke malam. Yang kanak-kanak seronok bermain-main, yang remaja asyik cerita tentang 'game', yang dewasa banyak bincang isu-isu semasa, yang tua pula bercerita tentang penyakit masing-masing, hehe.. dan yang jadi pengantin pula ehem--ehemm...dah tak sabar tunggu malam agaknya, hehehe..

Masa kenduri ni lah waktu yang lebih panjang untuk sanak-saudara untuk re-union kerana kalau hari raya selalunya dapat berkunjung masa singkat saja sebab banyak rumah yang nak dikunjungi. So, kenduri kahwin di rumah Mak Tam saya di Kuala Nerang ni dah yang terakhir sebab termasuk pengantin maka semua anak-anaknya dah berumahtangga. Bila pulak la dapat berkumpul lagi? mungkin raya nanti la. Kalau nak tunggu kenduri kahwin saya, errr..mungkin pengantin yang kahwin kelmarin dah anak dua kot nanti...hehehe...

No comments: