Friday, June 19, 2009

KHUTBAH JUMAAT : UJIAN KE ATAS MANUSIA

Khutbah Jumaat pada hari ini di Masjid Al-Hussin, Alor Setar adalah menyampaikan peringatan dan pesanan kepada jemaah berkaitan ujian Allah ke atas manusia. Berdasarkan kandungan khutbah berkenaan hari ini telah memperbetulkan sedikit kefahaman saya berkaitan perkara berkenaan (maklumlah masih begitu banyak ilmu agama yang perlu saya belajar lagi supaya dapat memperbaiki diri).

Secara ringkasnya menurut khutbah berkenaan, ada 2 jenis ujian dari Allah kepada manusia iaitu ujian ringan dan ujian berat. Sebelum ini tentulah saya fikir dan mungkin juga sebahagian orang fain juga fikir yang ujian berat itu adalah seperti ditimpa kesusahan, banyak masalah, ditimpa sakit, ditimpa bala dan macam-macam lagi perkara-perkara buruk yang berlaku kepada kita itu adalah sesuatu yang sangat berat.

Sebenarnya saya salah. menurut khutbah berkenaan dengan contoh-contoh ayat Al-Quran dan merujuk kepada banyak hadith, ujian Tuhan kepada kita seperti perkara-perkara negatif yang telah saya sebutkan itu adalah hanyalah ujian yang ringan! Jadi apakah ujian yang berat pula?

Ujian yang berat ke atas manusia ialah Allah uji kita dengan harta kekayaan dan pangkat! Itulah ujian yang berat! Bagaimana jadi begini? Pada mula khutbah tu memang saya kurang faham juga, bila lebih lama dengar baru saya faham. Sebenarnya apabila Allah timpakan kita dengan kesusahan dan kesakitan adalah kerana Allah nak ampunkan dosa-dosa kita, apabila sakit maka gugurlah dosa-dosa kecil, kalau sakit maka secara tak langsung kuranglah kita melakukan dosa-dosa yang sering kita lakukan. Bila kita dalam kesusahan baru ramai yang nak ingat Tuhan, maka semasa susah barulah ramai nak dekat dengan Tuhan. Baru nak bertaubat. Ini ada kebenarannya. Maka sebab itulah ujian ini dikatakan ringan kerana Allah bukanlah nak memudaratkan kita tetapi Allah nak kita bertaubat dan dekat dengan-Nya supaya kita kembali kepada-Nya sebagai hamba-hamba yang bertakwa.

Bila Allah berikan kita kekayaan, harta yang banyak, pangkat yang tinggi, wanita yang cantik dan lain-lain lagi maka ramai manusia yang hanyut dengan kelazatan dunia. Ramai yang semakin jauh dengan Tuhan, lalai pada hukum agama, kurang beribadah kerana kesibukan hal-hal keduniaan, lupa diri, merasa sempurna hingga lupa kepada siapa Penciptanya dan macam-macam dosa yang kita lakukan kerana tenggelam dalam kelazatan dunia, maka semakin jauhlah ingatan kita kepada akhirat. Maka saya fahamlah bahawa inilah rupa-rupa ujian yang sangat berat yang Allah ujikan kepada sebahagian manusia.

Semoga ilmu daripada khutbah berkenaan menjadi iktibar kepada saya dan juga sebahagian manusia lain.


2 comments:

secretname said...

terima kasih kerana bg ilmu ni kpd sy..kurang2 bole la sy tau apa yg kutbah jumaat slalu katakan..maklumla x p smyg jumaat..nk dgr kat tv pon xleh..kje..

Syahril Said said...

Syafa kahwin la dengan pak imam muda atau anak pak imam, boleh tau pasal khutbah Jumaat lagi senang, hehehe...