Sunday, July 26, 2009

POLITIK YANG KURANG CERDIK

Isu kampuang Buah Pala di Pulau Pinang masih berlarutan, Ketua Menteri (KM) Pulau Pinang telah mengadakan perjumpaan dengan wakil penduduk dan hasil rundingan telah mengemukakan dua pilihan. Pertama ialah beliau akan menggunakan kuasa beliau sebagai KM untuk membatalkan kelulusan projek pembangunan di atas tanah tersebut yang sebelum ini telahpun mendapat kelulusan PBT. Manakala pilihan kedua ialah pihak pemaju boleh meneruskan projek pembangunan tetapi memperuntukkan sebahagian tanah untuk mengekalkan kampung berkenaan.

Saya fikir tindakan ini sebagai suatu tindakan yang kurang cerdik oleh Kerajaan Negeri yang ada sekarang apabila keputusan yang telah dibuat dilihat bersifat kepentingan politik sementara kerana mereka tidak mahu dianggap sebagai tidak prihatin dan tidak adil kepada penduduk kampung berkenaan. Mereka takut isu ini menjadi satu kelemahan atau liabiliti kepada mereka dalam menghadapi pilihanraya yang akan datang, justeru mereka mengambil jalan mudah dengan memindahkan masalah tersebut kepada pihak pemaju. Ini adalah kurang cerdik.

Bukahkah pada awalnya mereka turut juga bertanggungjawab dalam memberikan kelulusan projek berkenaan? Tetapi jika mereka mendakwa kelulusan itu diberikan oleh Kerajaan Negeri sebelum mereka, kenapakah apabila mereka membentuk Kerajaan Negeri tahun lalu tidak terus membatalkan projek itu untuk menunjukkan yang mereka benar-benar prihatin terhadap penduduk kampung Buah Pala? Bukankah tindakan mereka pada hari ini melambangkan mereka hanya terdesak dan terus membuat keputusan seperti itu?

Saya fikir berdasarkan keputusan yang kurang cerdik seperti ini menggambarkan Kerajaan Negeri sekarang tidak mementing pembangunan dan kemajuan negeri tetapi sebaliknya ingin menjaga kedudukan politik dan masa depan kuasa mereka di negeri itu. Kerajaan yang selalu bertindak lepas tangan seperti ini adalah sangat tidak baik dalam menerajui kemajuan dan kestabilan negeri. Seperti yang saya pernah ulas dalam entry sebelum ini berkaitan isu ini, pembangunan negeri tidak seharusnya dihalang, kalau pun pada hari ini mereka cuba mengekalkan kawasan Kampung Buah Pala yang hanya dihuni oleh 23 buah keluarga itu, tetapi 10 tahun lagi mungkin ianya sudah tidak sesuai menjadi sebuah kampung lagi di kawasan itu, maka mahu tak mahu pembangunan tetap diperlukan. Pihak pemaju juga telah menyatakan hak mereka dari segi undang-undang untuk terus membangunkan kawasan berkenaan.

Sebaik-baiknya rundingan perlu untuk memindahkan penduduk seramai 23 keluarga itu ke kawasan yang lebih baik dan selesa untuk mereka. Jika sebelum ini sudah ramai penduduk di situ sudah berpindah kenapa tidak pula mereka. Kalau hanya mempertahankan sejarah kampung, perlu diingat telah banyak tempat-tempat bersejarah sama ada kaum Melayu, Cina dan India telah dibangunkan dengan pembangunan baru yang lebih selesa dan lengkap untuk kepentingan ramai. Kampung Baru di Kuala Lumpur juga yang sangat melambangkan sejarah dan kawasan Melayu di ibu kota itu juga telah mula dibangunkan untuk kepentingan semua pihak. Tidak timbul isu orang Melayu menentang sehingga menimbulkan kekecohan seperti di Kampung Buah Pala.

Satu lagi tindakan kurang cerdik apabila pihak MIC cuba campur tangan kononnya sanggup membelanjakan RM3.2 juta bagi mendapatkan semula tanah itu. Saya fikir ini satu lagi tindakan buang masa sahaja. Pihak pemaju dan pemilik tanah di Kampung Buah Pala telah pun menyatakan bahawa mereka akan tetap meneruskan pembangunan projek dan tidak akan menjual tanah itu kepada mana-mana pihak. Nilai tanah di kawasan itu sekarang dianggarkan telah meningkat melebihi RM100 juta, tidak mungkin mereka akan menjual kepada MIC dengan harga RM3.2 juta? Lainlah kalau MIC ingin lebih prihatin daripada Kerajaan Negeri Pulau Pinang sekarang dengan membelanjakan RM150 juta untuk mendapatkan semula tanah itu.

Saya fikir ada baiknya bagi MIC dengan menggunakan wang RM3.2 juta yang ingin disumbangkan itu membeli tanah di lokasi lain yang sesuai dan dibina petempatan baru yang selesa untuk penduduk Kampung Buah Pala yang perlu berpindah itu.

No comments: