Saturday, July 4, 2009

ISU KAMPUNG BUAH PALA : BERUNDINGLAH DENGAN PENDUDUK

Hari ini Ketua Menteri Pulau Pinang menyatakan kerajaan negeri tidak mampu untuk membeli semula tanah kampung Buah Pala berkenaan bagi mengekalkan perkampungan tersebut. Ini kerana jika ingin mendapatkan semula tanah berkenaan, kerajaan negeri terpaksa membeli semula tanah tersebut dengan anggaran kenaikan harga tanah sekarang sekitar RM150 juta! bagi mengekalkan petempatan 23 keluarga di kampung itu.

Saya fikir satu keputusan yang baik oleh kerajaan negeri kerana kos harga tanah yang sangat tinggi berbanding mengekalkan kampung berkenaan. Rasionalnya jika bukan sekarang mungkin beberapa tahun akan datang kawasan tersebut tidak lagi sesuai menjadi petempatan kampung selaras arus pembangunan semasa negeri Pulau Pinang.

Jadi eloklah mereka berpindah sekarang. Mungkin cara yang terbaik adalah dengan mengadakan perundingan secara baik antara penduduk kampung itu dengan pihak pemaju dan kerajaan negeri berkaitan soal pampasan yang munasabah kepada penduduk dan bantuan petempatan baru untuk mereka.


Secara peribadi ingin katakan kepada penduduk Kampung Buah Pala bahawa pengambilan tanah dan projek pembangunan adalah penting untuk tujuan kemajuan negeri, maka mereka perlu berkorban kehilangan petempatan asal mereka. Sekurang-kurangnya, pengorbanan mereka ada manfaat untuk pembangunan negeri, tidak seperti Malaysia yang telah mengorbankan Pulau Batu Putih kepada negara lain.

No comments: