Wednesday, July 1, 2009

PANCARAGAM SEKOLAH : KSAH vs SMK SULTANAH ASMA

Nampak topik kali ini ringan sahaja. Malam ini saya baru sahaja balik dari menyaksikan acara Pertandingan Akhir Pancaragam Sekolah Peringkat Negeri Kedah yang telah berlangsung di Stadium Sultan Abdul Halim, Alor Setar (lokasi stadium ini kira-kira hanya 200 meter sahaja dari rumah saya).

Bila sebut sahaja tentang pancaragam sekolah di Kedah ini terdapat dua sekolah yang dominan dalam menguasai kehebatan pasukan pancaragam iaitu Sekolah Menegah Sultanah Asma Alor Setar dan bekas sekolah saya sendiri iaitu Kolej Sultan Abdul Hamid (KSAH). Dari sejak dahulu lagi kedua-dua buah sekolah ini sering bersaing sengit antara satu sama lain dalam setiap pertandingan sehinggakan sukar sekolah lain untuk menang.

Tetapi bagi pertandingan peringkat negeri ini, terdapat dua peringkat iaitu sekolah menengah dan sekolah rendah. Bagi peringkat sekolah menengah ada pula dua kategori diwujudkan iaitu Kategori Satu dan Kategori Dua. Kategori satu ini hanya pertandingan antara SMK Sultanah Asma dan pesaingnya KSAH kerana mereka mungkin dianggap telah profesional. Bagaimanapun tidak kurang hebat juga Kategori Dua iaitu pertandingan antara sekolah-sekolah menengah yang lain sebagai ruang mereka untuk menang.

Kehadiran penonton dan penyokong sangat ramai hingga penuh stadium. Penyokong paling ramai dan mendominasi stadium pastilah dari SMK Sultanah Asma dan KSAH saling berlawan sorak untuk pasukan masing-masing (saya rasa seronok sebab dah lama tak hadir program macam ni). Tentulah saya menyokong Kolej Sultan Abdul Hamid, sekolah tercinta. Semua persembahan pancaragam sangat hebat dan menarik terutama bagi Kategori Satu.

Kemuncak pertandingan akhirnya Johan Pancaragam Kategori Satu dimenangi oleh SMK Sultanah Asma manakala KSAH menjadi Naib Johan sahaja. Walaupun tewas saya amat bangga pada sekolah sendiri. Memang telah sejak dulu Johan pancaragam ini bergilir-gilir dimenangi oleh kedua-dua sekolah, cuma pada tahun ini nasib tidak menyebelahi KSAH. Tidak apa tahun depan KSAH boleh usaha lagi rampas kembali 'title Johan' itu.

Saya masih ingat persaingan sengit kedua-dua sekolah ini dari dahulu hingga kini terus berpanjangan, kerana kedua-duanya dianggap sekolah elit di Alor Setar. Pada masa dahulu pelajar-pelajar lelaki KSAH sering digossipkan dengan pelajar-pelajar perempuan SMK Sultanah Asma, nasiblah saya tidak terlibat dalam gossip-gossip tersebut. hehe..

Sehingga sekarang KSAH terus melahirkan ramai tokoh pemimpin-pemimpin utama negara, tokoh korporat, ahli perniagaan, cendekiawan-cendekiawan dan pakar-pakar pelbagai bidang yang telah berjaya salah seorangnya ialah Perdana Menteri Malaysia Ke-empat iaitu Tun Dr. Mahathir Mohamad. Saya berbangga pernah menjadi sebahagian daripada KSAH dan SAHOCA (Sultan Abdul Hamid College Alumni).

Mungkin tidak ada langsung sumbangan saya dahulu kepada kehebatan pasukan pancaragam KSAH, tetapi sekurang-kurangnya saya keluar dari KSAH sebagai salah seorang penerima Anugerah Pelajar Cemerlang SPM 1998 yang dianugerahkan kepada 10 pelajar yang mendapat keputusan paling cemerlang dalam SPM.



5 comments:

shira said...

bijak..bijak..hehehe...

- said...

haha SAS vs KSAH.

Firdaus Ahmad | FA said...

i'm one of the sahc band member..
we lose bcoz we dont have enough time,member and money...

thats all...
we will lose again if no one fully support us...

Norhidayah said...

wah..asma memng hebat..bangga penah jadik warga asma..tapi skang aku rasa dia kurang hebat dah..dulu2 time aku kat situ memang dia hebat..

Anonymous said...

asma mmg hebat dr dulu hingga sekarang. ksah pun x kurang hebatnya....