Monday, July 6, 2009

KSAH : Collegian of the Century

Sejak hadir menyaksikan Pasukan Pancaragam Kolej Sultan Abdul Hamid (KSAH) beberapa hari lalu, saya terkenangkan zaman persekolahan saya di sana. kerana di sanalah saya mula dapat berfikir tentang kepentingan ilmu dan masa hadapan. Justeru, saya mencari beberapa maklumat penting tentang KSAH untuk dimasukkan dalam blog ini tanda penghargaan saya sebagai bekas pelajar.


Sejarah KSAH
KSAH diasaskan pada 8 Disember 1908 sebagai Government English School (GES) di sebuah bangunan berhampiran Balai Nobat, Alor Star. Pengetua pertamanya ialah Encik Mohamad Iskandar (bapa Yang Amat Berbahagia Tun Dr. Mahathir Mohamad). GES merupakan sekolah Inggeris pertama di Kedah. Pada tahun 1911, GES dipindahkan ke Jalan Penjara Lama (belakang IPD Kota Setar) dan sekali lagi dipindahkan ke Jalan Langgar (tapak yang ada sekarang) pada tahun 1917. Pada tahun 1935 nama GES telah ditukar menjadi Sultan Abdul Hamid College (SAHC).




Sambutan 100 Tahun
Pada tahun 2008, KSAH telah menyambut ulangtahun yang ke-100. Sempena Sambutan Kolej Sultan Abdul Hamid 100 Tahun, tiga orang tokoh yang merupakan bekas pelajar KSAH telah diiktiraf dan diperakukan sebagai Collegian of the Century. Pemilihan bukan sekadar ketokohan dan sumbangan yang diberikan tetapi juga membuat KSAH berbangga melahirkan pelajar yang terkenal bukan sekadar di pentas tempatan tetapi juga di persada global.

Ketiga-tiga tokoh tersebut ialah:

1. KDYMM Tuanku Sultan Abdul Halim Muadzam Shah Ibni Al-Marhum Sultan Badlishah
(Sultan Negeri Kedah Darul Aman)

2. Al-Marhum YTM Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj Ibni Al-Marhum Sultan Abdul Hamid
(Perdana Menteri Malaysia Pertama)

3. Y.A.Bhg Tun Dr. Mahathir bin Mohamad (Perdana Menteri Malaysia Keempat)
`

Collegian of the Year
Anugerah Collegian of the Year yang diperkenalkan pada tahun 2000 dianugerahkan kepada bekas pelajar yang berjaya menempa nama dalam kerjaya dan menyumbang balik kepada alma mater. Pemilihan dilakukan oleh SAHOCA. Penerima anugerah diberi penghormatan untuk berucap dalam majlis Hari Anugerah Cemerlang dan namanya diabdikan di Galeri Kolej.

Penerima-penerima Collegian of the Year ialah:


Tahun - Penerima
2000 - Tan Sri Dato’ Razali bin Ismail
2001 - Tun Dato’ Seri Dr. Mohammad Zahir bin Ismail
2002 - Dato’ Wira Haji Syed Zain bin Syed Abdullah

2003 - Tan Sri Dato’ Dr. Othman bin Yeop Abdullah
2004 - Dato’ Wira Syed Abdul Jabbar bin Syed Hassan Shahabudin
2005 - Dato’ Haji Abd. Rahman bin Haji Ibrahim
2006 - Dato’ Ir. Syed Muhammad Shahabudin
2007 - Tun Dato’ Sri Ahmad Fairuz bin Dato’ Sheikh Abdul Halim
2008 - Dato' Wira Syed Ahmad bin Syed Mohamad Al-Mahdali


(Sumber : http://www.kedah.edu.my/sahc/)

No comments: