Wednesday, July 8, 2009

ISU AMBALAT

Pengalaman saya menjalankan kajian tentang persempadanan Malaysia khususnya di Wilayah Utara Semenanjung, menyedarkan saya tentang erti kewujudan sebuah negara, kedaulatan, maruah negara, pertahanan, keselamatan, kerjasama antarabangsa dan kesediaan mempertahankan tanah air.

Negara kita mempunyai banyak kerjasama yang sangat baik dengan negara-negara jiran dan persefahaman yang kukuh tentang hak serta kedaulatan masing-masing. Tetapi ada kalanya kita tidak dapat mengelak tentang isu-isu berkaitan persempadanan. Kita berjiran sama ada dalam bentuk sempadan daratan ataupun maritim. Sudah tentulah kalau sempadan daratan, kelihatan lebih mudah dalam merundingkan soal garisan sempadan, kerja-kerja pengukuran, penetapan kawasan sempadan, pembinaan pagar-pagar keselamatan sempadan hinggalah ke soal kawalan keselamatan sempadan.

Tetapi apabila berkaitan sempadan maritim perkara ini menjadi lebih sukar, kerana kita tidak boleh bina pagar sempadan di tengah laut, garisan sempadan maritim juga sukar diukur dan ditentukan, dan kawalan keselamatan maritim juga menjadi lebih sukar kerana peralatan dan kemudahan serta kelengkapan yang terbatas.

Tambahan lagi walaupun ada garispanduan dan perundangan yang jelas dari segi soal penentuan garisan sempadan maritim, tetapi perlaksaannya tidaklah semudah di atas kertas. Sumber kekayaan dan khazanah di dasar laut yang amat berharga menjadikan perkara ini semakin rumit kerana boleh mencetuskan minat dan tuntutan banyak negara.

Berkaitan isu ini, saya pernah ulas dalam blog ini tentang Pulau Batu Putih, Kepulauan Spratly dan Pulau Pisang, saya juga ada menyebut tentang Pulau Jarak dan Pulau Perak di Selat Melaka. Satu lagi berkaitan isu ini ialah di Ambalat. Di mana isu ini masih diperingkat perundingan antara Malaysia dan Indonesia dan belum ada penyelesaian.

Sumber : geoboundaries.wordpress.com

Sumber : http://www.tni-au.mil.id

Sumber : http://alutsista.blogspot.com

Tidak dinafikan isu ini amat penting bagi kedua-dua buah negara. Selepas ICJ telah memutuskan kedaulatan Pulau Sipadan dan Pulau Ligitan kepada Malaysia, isu ini menjadi lebih sensitif kepada pihak Indonesia. Saya yakin Malaysia masih merundingkan isu Ambalat ini ke arah yang lebih positif, tetapi banyak hasil bacaan saya terhadap sumber maklumat dari Indonesia, saya dapati ada sebilangan pihak di Indonesia melihat isu ini secara negatif dan cuba menimbulkan konflik antara kedua-dua buah negara.

Sumber : http://akbargood.wordpress.com

Ada pihak di Indonesia yang cuba menjadikan isu ini lebih tegang. Saya fikir mereka ini usahlah cuba memprovokasikan isu ini secara berterusan kerana telah ada pun ada Jawatankuasa Teknikal yang dilantik oleh kedua-dua buah negara dalam merundingkan isu ini. Jawatankuasa Teknikal ini berfungsi mengenalpasti dan akan mengukur garisan sempadan maritim secara teknikal dan berpandukan batas perundangan. Justeru, biarlah buat masa ini jawatankuasa berkenaan menjalankan kerja-kerja mereka. Tidak usahlah ada pihak yang membuat perkara-perkara atau tindakan yang boleh menimbulkan konflik yang tidak baik terhadap hubungan kedua-dua negara ini.

No comments: