Sunday, July 5, 2009

BILA NAK ADA TERMINAL JETI BARU UNTUK KUALA KEDAH?

Melaka telah mempunyai kompleks marina baru yang dibina dengan kos RM28 juta di Muara Sungai Melaka. Ketua Menteri Melaka berhasrat memohon peruntukan baru berjumlah RM100 juta lagi dari Kerajaan Persekutuan untuk memperbesarkan dan menambah pelbagai kemudahan lagi untuk kompleks marina itu. Dalam masa yang sama Kerajaan Negeri Melaka juga akan memohon peruntukan RM120 juta bagi pembinaan dua projek waterfront di negeri itu.

Saya fikir Melaka semakin mendahului negeri-negeri lain dalam konteks pembangunan pelancongan. Bila agaknya Jeti Kuala Kedah akan dinaiktarafkan kepada Kompleks Marina yang baru? atau sekurang-kurangnya menjadi terminal jeti yang selesa. Sekarang ini orang ramai yang ingin ke Langkawi melalui Kuala Kedah terpaksa menggunakan kemudahan jeti yang kurang selesa dan tidak menarik.

Apa sudah jadi kepada projek Marina Yard Harbour?....Tidak bolehkah Majlis Pelancongan Negeri Kedah fikirkan pembangunan waterfront yang lebih liveable di Ampang Jajar?

Saya tidak ada kuasa dalam hal ini, tetapi saya dah bantu dengan menghantar pelajar-pelajar BDM buat kajian di sana dan mencari maklumat di organisasi mereka. Saya percaya mereka pun tahu..., apakah pihak-pihak berkenaan tidak berfikir apa yang ramai orang fikirkan?...

No comments: