Tuesday, July 7, 2009

BANGSA MALAYSIA

Kita harus bersyukur menjadi rakyat Malaysia dan dapat tinggal di negara ini dengan penuh kemakmuran dan kedamaian. Walaupun hakikat kita mempunyai pelbagai bangsa atau kaum yang didominasi oleh Melayu, Cina, India dan etnik-etnik lain manakala pelbagai agama dapat dianuti di negara ini tanpa sekatan walaupun Islam adalah agama rasmi negara, tetapi kita dapat tinggal bersama-sama, bekerjasama, ziarah menziarahi, persefahaman, pergaulan, persaudaraan dan pelbagai lagi hubungan baik terjalin sesama kita. Kita adalah contoh sebuah negara bangsa yang hebat. Sebuah negara lain yang menjadi contoh terbaik adalah Switzerland. Tetapi di Asia ini harus diakui kitalah negara contoh dalam model masyarakat majmuk.

Sangat banyak contoh negara-negara yang sering berlaku pergolakan dalaman, konflik perkauman, konflik keagamaan, pemberontakan dan peperangan yang boleh saya sebutkan. Ada juga sebahagian daripada negara-negara itu adalah terdiri negara jiran kita. Walaupun kadangkala ada hal-hal berbangkit tentang pengurusan negara yang menyentuh soal kaum dan agama, namun kita berjaya menyelesaikannya secara tolenransi, diplomasi dan dalam keharmonian hubungan kaum.

Paling terkini kita dapat lihat berlaku konflik di wilayah Xinjiang, China di mana berlaku konflik rusuhan antara puak Han China dan Uighur berpunca daripada fahaman agama. Setakat ini laporan mengatakan lebih 140 orang terbunuh dalam rusuhan berkenaan.dan 800 orang lagi cedera manakala berlaku kemusnahan dan kerosakan pada harta benda. Jika kita lihat pertelingkahan itu daripada bangsa yang sama hanya mempunyai etnik dan anutan agama yang berbeza. Begitulah juga yang berlaku seperti di Selatan Thailand, Sri Lanka, Iraq, Pakistan, Tibet dan banyak lagi negara yang tidak aman di negara mereka.

Justeru, sebagai generasi pewaris negara ini kita haruslah bijaksana dalam menjaga keharmonian negara dan memastikan negara ini akan mencapai mercu kejayaan pada masa hadapan dengan cara yang aman, damai, makmur dan bersatupadu. Tanpa nilai-nilai ini semua, tidak ada siapa yang untung, semua kita yang akan rugi.

No comments: