Friday, May 22, 2009

USAHA PEMBINAAN JAMBATAN BARU JOHOR-SINGAPURA

Pada tahun 2006 kerajaan telah mengambil keputusan membatalkan pembinaan Projek Jambatan Bengkok yang akan menggantikan Tambak Johor, sedangkan usaha perundingan dan perancangan mengenai projek berkenaan telah diusahakan sejak tahun 2002 lagi oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad. pada waktu itu kos keseluruhan projek dianggarkan sebanyak RM2.379 bilion termasuk pembinaan kompleks CIQ. Semasa kerajaan mengambil keputusan pembatalan projek berkenaan kerja-kerja pembinaan telah dilakukan terutamanya pembinaan komplek CIQ. hasil keputusan tersebut, kerajaan terpaksa membayar gantirugi (pampasan) sebanyak RM222.4 juta kepada para kontraktor yang telah menjalankan kerja-kerja awal.

hari ini, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang sedang mengadakan kunjungan rasmi beliau ke Singapura telah menyatakan akan ada usaha untuk menggantikan Tambak Johor dengan jambatan baru. ini secara langsung memberitahu bahawa usaha untuk meneruskan semula projek jambatan bengkok berkenaan. satu tindakan yang sangat bagus. saya amat menyokong usaha ini. Tahniah! Datuk Seri Najib. Namun, Perdana Menteri memberitahu belum tahu lagi sama ada jambatan bengkok, lurus, atas laut atau bawah laut untuk ditentukan.











Projek jambatan bengkok itu dijangka akan memberi manfaat yang besar kepada jutaan penduduk Malaysia dan ribuan rakyat Johor yang bekerja di Singapura serta memberi kemudahan laluan ekonomi Malaysia-Singapura. namun apa yang saya fikirkan sekarang, seharusnya perancangan asal projek jambatan bengkok berkenaan wajar diteruskan dan hanya perlukan satu kajian semula yang minimum. kerana saya yakin pada waktu projek berkenaan dibatalkan pada tahun 2006, sebenarnya projek berkenaan telah ada satu 'masterplan' yang telah cukup baik berdasarkan kajian-kajian sebelumnya. lagipun pembinaan awal telahpun dilakukan. so, wajarlah disini untuk kerajaan tidak lagi membazirkan wang yang banyak untuk membuat kajian semula yang baru secara keseluruhannya kerana hal ini akan terus memerlukan masa yang panjang dan tentu pasti kos yang tinggi kerana terpaksa bermula dari awal semula. justeru, gunakan semula 'masterplan' yang asal dengan sedikit perubahan minimum jika perlu. ini kerana kos-kos perundingan dan khidmat profesional yang mahal dapat diminimakan. saya amat bersetuju dengan jawapan Tun Dr. Mahathir Mohamad baru-baru ini di mana beliau ditanya oleh para wartawan adakah pembinaan projek jambatan bengkok wajar disambung semula, tetapi Tun menjawab "kenapa perlu disambung? sedangkan ianya tidak patut langsung dibatalkan".

saya menyarankan agar projek ini tidak perlu dilengahkan kerana banyak implikasinya terutamanya dari segi masalah kesesakan di Tambak Johor yang semakin kritikal dan juga kos bahan binaan yang semakin tinggi. pada awalnya kos untuk membina jambatan bengkok pada tahun 2006 dianggarkan bernilai RM620 juta! dan saya yakin pada masa kini jika ianya akan disambung semula pastilah kos sekarang bukan lagi RM600 juta tetapi mungkin telah melebihi RM 1 bilion! bayangkan kerana penangguhan projek selama 3-4 tahun, dan apabila disambung semula kita terpaksa menanggung kos tambahan sebanyak lebih RM0.5 bilion bagi projek yang sama! hujah ini saya ambil berdasarkan kes penangguhan pembinaan landasan berkembar KTMB yang pernah ditangguhkan atau diperlahankan aktiviti pembinaan landsan menyebabkan peningkatan kos iaitu di mana pada awal perlaksanaan projek kos dianggarkan pembinaan landasan berkembar dari Padang Besar ke Johor Bharu adalah RM14.5 bilion tetapi akibat penangguhan projek, kini kos pembinaan telah meningkat iaitu kos pembinaan landasan berkembar dari Ipoh ke Padang Besar sahaja berjumlah RM12.5 bilion!

p/s : harap2 janganlah diroboh lagi Tambak Johor, supaya saya boleh lalu ke Singapura dengan selamat minggu depan.

3 comments:

secretname said...

erm mgapa ya blog yg bgini indah d bhentikan...n KTMB tu mmg xpatut la d hentikn..da la kos nye byk klua..rakyat yg tggl pinggir jln tpksa d pindahkn..nasib la d beri rmh..klu x d beri i pon xtau la ape nk jd..huu

Syahril Said said...

banyak faktor alasan penangguhan, tapi persoalannya yang perlu kita fikir sebelum membuat sesuatu keputusan, adakah keputusan yang kita buat itu adalah yang paling bijak?

secretname said...

ntah la..psl ni sy tul2 xdak idea