Monday, May 18, 2009

TUNTUTAN KEPULAUAN SPRATLY

Pada 23 Mei 2008 (kira-kira setahun yang lalu) negara telah kehilangan Pulau Batu Putih kepada Singapura setelah kalah perbicaraan di ICJ. Secara rasional dari segi kiraan jarak fizikal, sempadan maritim dan sejarah tentulah sah pulau ini milik Malaysia.



Tetapi kita didapati gagal memberikan penghujahan yang kuat di ICJ kerana gagal mengemukakan bukti dan dokumen yang kuat mengatakan hak kita ke atas pulau berkenaan. sebaliknya Singapura dikatakan mempunyai dokumen-dokumen yang 'kuat' membolehkan mengesahkan hak milik mereka ke atas Pulau Batu Putih. mengapa Singapura ada dokumen yang 'kuat', tapi kita tak ada ya???



Isunya bukan sahaja kita kehilangan pulau, tapi lebih penting kita turut kehilangan hak sempadan maritim sekitar pulau berkenaan dan juga kehilangan khazanah-khazanah alam yang sangat berharga di dasar laut tersebut. Singapura dapat 'pulau', kita dapat 'batu'nya.

So, sekarang ini isu yang semakin panas ialah tuntutan ke atas Kepulauan Spratly oleh 6 negara iaitu China, Filipina, Vietnam, Taiwan, Brunei dan Malaysia. China pula dah mula beri amaran kepada negara-negara lain berkaitan kedaulatan mereka ke atas kepulauan tersebut. saya fikir kemungkinan isu ini juga akan dibawa ke ICJ tidak lama lagi. tetapi persoalannya bagaimana persediaan Malaysia kali ini?


Jangan lupa pula kepada isu Iskandar Malaysia, yang mana tujuan dan objektif pembangunannya sangat baik, tapi impak jangka panjang perlu difikirkan. keluasan Iskandar Malaysia adalah bersamaan 3 kali ganda luas Pulau Singapura sekarang.


Apa pula perkembangan Pulau Pisang?

Janganlah sampai nanti kita hanya dapat 'Pisang'nya sahaja.

No comments: