Friday, May 22, 2009

ISU SEMASA

PILIHAN RAYA KECIL
Kematian ADUN Manek Urai, Ismail Yaacob, Al-Fatihah, akan menyebabkan satu lagi Piliharaya Kecil (PRK) akan diadakan. justeru, saya menyokong dengan keputusan Perdana Menteri yang mana BN akan bertanding pada PRK itu nanti untuk beri peluang kepada rakyat membuat pilihan. keputusan BN untuk tidak bertanding dalam PRK DUN Penanti pada 31 Mei ini saya fikir satu tindakan yang bijak kerana kekosongan kerusi DUN Penanti adalah kerana untuk menyelesaikan masalah dalaman parti dan rakyat telahpun memilih Pakatan Rakyat pada PRU ke -12 sebelum ini.


KONFLIK PERAK
Hari ini Mahkamah Rayuan hari ini mengumumkan Datuk Seri Zambry Abd Kadir sebagai menteri besar Perak yang sah. so, tahniah! kepada Dr. Zambry dan selamat menjalankan tugas dengan jayanya. saya harap supaya konflik ini dapat ditamatkan dengan seberapa segera supaya fokus kepada pentadbiran dan pembangunan negeri Perak dapat berjalan lancar untuk kepentingan rakyat. namun, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin difahamkan akan membuat rayuan pula pada isnin ini.


JENAYAH BUNUH
saya berasa amat pelik dan marah apabila sekarang ada sebahagian manusia yang hari ini telah hilang nilai-nilai kemanusiaan dan mula bersifat 'kebinatangan'. ini berdasarkan semakin tinggi kes-kes jenayah terutamanya jenayah pembunuhan yang berlaku di negara kita sehingga sanggup membunuh ibu dan anak-anak kecil yang tidak berdosa. kelmarin di Ipoh seorang ibu dan anaknya yang berusia lima tahun serta pembantu rumah mereka telah dirompak dan dibunuh di rumah mereka oleh seorang yang disyaki penagih dadah. manakala hari ini laporan berita menyatakan 3 beranak dijumpai mati di rumah mereka di Bandar Tasek Sungai Beranang, Selangor. apa dah jadi ni? hari-hari ada berita pembunuhan! di mana kita letakkan nilai kemanusiaan dalam diri kita. semakin ramai manusia dah bosan jadi manusia, mula nak jadi binatang! takziah saya ucapkan kepada keluarga mereka yang telah menjadi mangsa pembunuhan. saya fikir satu cara yang paling berkesan ialah segerakan! hukuman gantung kepada penjenayah yang telah membunuh tersebut di mana hari ini dia ditangkap, esok dibicara dan jika didapati bersalah terus dibawa ke tali gantung pada hari itu juga! lama-kelamaan jika cara ini dilakukan maka saya yakin penjenayah-penjenayah lain akan mula takut untuk membunuh, kerana pabila mereka ditangkap terus dibicara dan terus digantung sampai mati secepat mungkin. saya yakin pada masa kini proses perbicaraan dan penghukuman mengambil tempoh masa yang panjang kadang-kala hingga bertahun-tahun barulah hukuman dilaksanakan menyebabkan ianya dilihat tidak serius dalam menangani jenayah bunuh!


MAT REMPIT KINI 'SAMSENG JALANAN'
Saya amat menyokong tindakan PDRM yang mengubah gelaran Mat Rempit kepada Samseng Jalanan bagi memberikan persepsi negatif kepada golongan berkenaan. Sebelum ini gelaran Mat Rempit itu semakin dianggap popular hinggakan golongan tersebut fikir mereka popular dan satu gelaran yang hebat hinggakan mereka tidak lagi takut dan tidak menghormati undang-undang dan peraturan jalan raya. daripada aktiviti merempit mereka mula berani berlumba haram dan melakukan jenayah-jenayah lain ke atas orang ramai.


PERHIMPUNAN HARAM
pada masa kini masyarakat kita mula terdidik oleh pihak-pihak tertentu untuk melakukan perhimpunan haram dan perarakan haram sebagai protes terhadap sesuatu isu. sebenarnya tindakan itu bukanlah satu tindakan yang bijak dan bukanlah budaya yang baik. situasi ini bukanlah satu fenomena yang sihat untuk kita wariskan budaya dan pembangunan negara ini kepada generasi yang akan datang. kita telah dididik oleh generasi terdahulu yang mana kita mencapai kemerdekaan negara dalam keadaan aman dan terhormat, jadi kita patut contohi proses kemerdekaan yang kita capai dahulu untuk kita teruskan keamanan dan kemakmuran negara ini. jadi jika mahu menyelesaikan sesuatu isu itu, perlulah dilakukan secara baik sama ada melalui perundingan, perundangan ataupun secara terhormat sebagai teladan kepada negara luar dan generasi muda negara ini. janganlah kita sempitkan pemikiran rakyat dan merosakkan pemikiran generasi muda kita agar berarak di jalan raya, baling batu, kayu dan objek-objek kepada pihak keselematan dan pergaduhan jalanan kerana tindakan ini menjadikan tamadun pembinaan negara kita semakin jauh mundur kebelakang.

No comments: