Saturday, May 23, 2009

MINDA SEPARA SEDAR (UNCONSCIOUS MIND)

Semasa belajar dalam tingkatan empat dan lima di Kolej Sultan Abdul Hamid kira-kira 11 tahun yang lalu selain membaca buku-buku akademik, antara buku yang saya suka baca ialah buku-buku motivasi dan psikologi kerana saya ni kurang minat pada novel. so, saya sering luangkan baca buku-buku motivasi sebagai hobi. memang berkesan pada waktu itu dan antara faktor penyumbang hingga saya menjadi diri saya hari ini.

antara topic yang sering saya baca adalah berkaitan potensi otak manusia dan cara-cara menggunakan otak secara berkesan. apa yang menarik minat saya ialah berkaitan dengan pemikiran bawah sedar atau (unconscious mind). sebenarnya diri kita mempunyai dua jenis minda iaitu minda sedar (conscious mind) dan minda separa sedar (unconscious mind). dalam kita menjalani kehidupan kita sehari-hari dari dulu hingga sekarang kita dikatakan hanya menggunakan kurang 10% daripada keupayaan otak kita pada tahap minda sedar, manakala 90% keupayaan otak kita digunakan oleh minda separa sedar!

mungkin ada ramai yang keliru apa minda sedar dan minda separa sedar ini? terutama bagi mereka yang sebelum ini kurang beri perhatian akan perkara ini. biar saya terangkan secara ringkas, tapi saya bukanlah seorang pakar psikitari atau psikologi, saya hanya terangkan setakt kefahaman dan pembacaan saya. kita semua tahu bahawa setiap tindakan, pergerakan dan tindakbalas badan kita dikawal oleh otak atau minda kita misalnya melompat, berjalan, duduk, berdiri, berbaring hinggalah kepada perkara-perkara rumit seperti degupan jantung, denyutan nadi, pernafasan dan lain-lain, semua ini dikawal oleh minda kita.

sebagai contoh apabila kita sedang berjalan dan melihat ada longkang di hadapan kita, pastinya minda kita akan mengarahkan anggota badan kita seperti kaki untuk melangkah atau melompat melepasi longkang itu. inilah dipanggil arahan minda sedar kita kerana kita sedar jika tidak berbuat demikian kita pasti akan jatuh ke dalam longkang tersebut, tetapi bolehkah kita mengarahkan jantung kita berdegup pada setiap saat? sudah tentu tidak kerana sebenarnya ia diluar kawalan minda sedar kita tetapi sebenarnya ia dikawal oleh minda separa sedar kita. ini bermaksud minda separa sedar kita boleh melakukan perkara-perkara hebat yang tidak mampu dilakukan oleh minda sedar kita!

satu contoh lagi bagi orang Muslim khususnya pernahkah ketika sedang bersolat dan anda tidak khusyuk di mana mulut anda membaca setiap surah dan anggota badan anda melakukan rakaat demi rakaat tetapi minda anda telah jauh melayang mengingat perkara-perkara lain misalnya tentang rancangan tv, makanan, artis dan lain-lain, tiba-tiba anda sedar bila diri anda dah beri salam diakhir solat, pernahkan berlaku? hehehe...(saya pun...). pelikkan? bagaimana kita dapat melengkapkan solat iaitu melakukan setiap rakaat sehingga habis sedangkan otak kita hanyut memikirkan hal-hal lain yang tiada kaitan dengan solat, sebenarnya tindakan badan kita melakukan rakaat demi rakaat itu telah dilakukan oleh minda separa sedar kita. sekarang dah sedikit faham???

jadi alangkah hebat jika kita mampu menggunakan potensi minda separa sedar secara lebih lagi daripada yang sekarang, khususnya bagi membantu kita mencapai perkara-perkara yang tidak boleh dilakukan oleh minda sedar kita, bolehkah? jawapannya boleh! tapi kita kenalah belajar teknik-teknik tertentu yang telah diciptakan oleh pakar-pakar dalam bidang tersebut. otak manusia ini adalah harta dan aset yang paling berharga dan tidak ternilai yang Allah berikan kepada kita.

Perbezaan antara manusia biasa (ordinary person) dengan manusia luar biasa (a genius) adalah manusia biasa tidak tahu apakah yang ada pada MINDA SEPARA SEDAR-nya, TETAPI manusia hebat/genius (a genius) telah menggunakan pengetahuan tersebut.”

Imam Jafar Sadiq (as)

Reference: The Great Muslim Scientist and Philospher


kebetulan hari ni saya dapat menggunakan sedikit minda separa sedar saya melakukan satu perkara (tak perlu saya beritahu), sebab tulah saya terpaksa buka semula buku pasal topic ni, dan suka saya berkongsi berkaitan maklumat ini di blog saya. ingatlah, orang biasa tetapi sering berusaha melakukan perkara-perkara yang luar biasa adalah lebih baik daripada orang luar biasa tetapi sering melakukan perkara-perkara yang biasa.

13 comments:

secretname said...

salah 1 minda separa sdar kita bkerja adalah ms drive..slalu fkr bkn2..tgk2 da nk dkt ngn rmh..haha..pastu bila tjga dr tido n reply msg sbnr nya ada kalanya kita xsdar apa yg kita tulis..pg esk baca br la sdar 'eh aku ke yg tulis ni'..haha..by d way thnkz 4 d info

Syahril Said said...

ya betul, tapi elakkan la masa drive tu suka berkhayal, sangat merbahaya untuk diri sendiri dan orang lain, kalau nak berkhayal tunggu masa sampai di rumah dulu hehehe.., masa drive ni kena fokus kerana masa sedar pun kadang kala berlaku kecemasan kita tak sempat kawal apatah lagi kalau kita dalam keadaan tidak fokus kepada pemanduan

pasal sms tu, jangan tersalah reply pada orang lain dah la...nanti saya tahu la rahsia Syafa...hehehe...

secretname said...

haha camne sy nk wat..biasa la kdg2 kita letih blk dr kje..byk bnda nk fkr..kdg2 tlelap jgk kat traffic light..huhu bhya tu..tu yg sy try kuat klu nk drive.klu ngntuk sgt sy tpksa relax dulu kjp..

psl msg tu mmg byk kali la salah sent..haha tp xpe la bkn msg laki pon kan..msg pompuan byk..salah sent pon xpa..hehe

Syahril Said said...

memang betul kalau penat kerja kita akan selalu mengantuk semasa menadu balik. so, beberapa tips elak mengantuk semasa memandu :

1. berhenti di kawasan selamat misalnya plaza tol untuk tidur 2- 3 minit (saya kerap jugak singgah tol Jitra tidur sekejap sebab mengantuk sangat)
2. sediakan mineral water dalam kereta jika perlu
3. sediakan gula2 dalam kereta jika perlu
4. buka sedikit cermin tingkap, jangan pasang air cond
5. kalau ngantuk juga, tampar pipi sendiri kuat2 supaya hilang mengantuk, hehe..

secretname said...

thnkz 4 d tips..tp kan rmh sy ke ussm tu xde tol..haha..
pastu sy mmg ade sdiakn air mineral dlm keta n juga gula2..
tp sy xsuka bukak tgkp..pnas la skrg..huhu..yg tampar pipi tu sy sokong sgt2..nti sy tmpar pipi en syahril tau..hahahaha

Syahril Said said...

ada lagi tips tambahan,

6. kalau kat traffic light tu pesan kat mat motor yang berhenti kat sebelah kita supaya tolong kejutkan bila dah lampu hijau
7. susah sangat nak hilang mengantuk naik je bas ka teksi ka biar pemandu bas tu ja yang mengantuk semasa memandu, lepas tu nampak dia mengantuk Syafa tampar pipi dia kuat2 bagi dia hilang mengantuk, heheh..
8. susah sangat lagi, tak payah balik rumah lah, bawa tilam dan bantal tido ja kat ofis, hehehe..

secretname said...

hahahahahaha!!!!lawak2!!!xsgka la ada gak lawak nye en syahril nie..nmpak jea skema..adoyai..guling2 sy gelak..mat moto xleh la srh kjut..karang dia ngorat lak..
teksi n bus xg sana.kos lg..haha
pastu tilam n bantai tu yg xthn..ingt rmh ke?haha..tp syhhh jgn ckp kat org yea..sy slalu tido kat opis dulu..tp mggu lps da insaf..da jd pekerja cemerlang..haha

Syahril Said said...

la...lawak ker? tu la...jangan pandang orang dari segi luarannya saja, hehehe...kena kenali juga hati budinya, cewahhhh...

patutla sejak minggu lepas ada pihak komplen selalu dengar dengkuran yang kuat kat dalam ofis di USM trans kerian tu...

secretname said...

haha mn ade..ingt sy bdengkur ke?ala tido2 ayam je..dulu sy dok blk lect..sorang2..slalu la ngntuk..smbang ngn dinding je..skrg da pindah bwh..ramai sket..leh tgk gelagat org..so xde la ngntuk sgt kn..

hati budi da kenal..hati sama ja mcm org lain..budi tu mmg da tau..baik bangat kan..dan juga pemalu..haha..

Syahril Said said...

Macam dialog filem P. Ramlee "BAIK...., BAIK ADA MAKNA TU...." hehe...tapi biarlah hati kita ikhlas apabila menolong sesama manusia

saya pemalu???? Syafa dah tersilap orang ni, itu Syahril lain kot...hehe..

secretname said...

syahril mn lg..syahril said la..lect kat bdm tu..master ngn HBP..degree ngn UUM..bakal wat phd kat usm or australia..haha..sy mn kenal lect lain nama syahril said...hehe

Syahril Said said...

syyyhhhh...jangan beritahu siapa saya, nanti ramai orang tahu, nanti ramai pulak nak berkenalan (perasan betul), hehe...

secretname said...

hahah gelak guling2...angkat bakul sndiri apa salahnya kan..aha..xde rugi nye..untung ade la..haha