Saturday, May 9, 2009

KUTHBAH JUMAAT : ULAMA DAN MUDA MUDI

Salam. Kuthbah Jumaat yang dibacakan oleh Khatib di atas Mimbar Jumaat tadi amat mempersonakan dan menjadikan saya berfikir sejenak (tak jadi nak lena hehehe...). kuthbah berkaitan apakah pandangan terhadap para ulama pada zaman kini oleh golongan remaja dan muda mudi zaman sekarang ni. kenalkah golongan muda-mudi dan remaja Malaysia sekarang ni dengan ulama-ulama yang ada di Malaysia? berapa ramai mereka yang kenal ulama?Mufti?Imam?Ustaz?Ustazah? kalau kenal, tolong jawab siapakah Mufti Negeri Perak?Selangor?Melaka?Kedah? dan negeri-negeri lain...siapa? boleh jawab? saya pasti mungkin ada yang boleh jawab seperti berikut "...err...saya kenal Ustazah Bahyah....errr saya kenal Ustaz Zambry yang Mari Mengaji kat TV9 tu...." itu ja yang kamu kenal?? itulah yang saya yakin akan dijawab oleh sebahagian besar muda-mudi zaman sekarang, kerana mereka lebih kenal Anuar Zain, Mawi, Siti Nurhaliza, Fasha Sanda, Aznil Nawawi, Tomok, Nabil, Ally Iskandar, Jaquelin Victor, Fazura dan berpuluh-puluh artis lain di Malaysia (ini belum tanya artis Hollywood, Bollywood, Koreanwood, chinesewood dan macam2 wood (kayu) lagi).

bukan niat saya nak ceramah agama kat sini...tapi hal ini menyebabkan saya betul2 berfikir ke mana hala tuju muda-mudi zaman sekarang??? (saya pun dalam kategori muda jugak hehehe...) tapi masa saya remaja dulu tak la banyak unsur-unsur hiburan yang boleh melalaikan kita akan tanggungjawab sebagai khalifah serta hamba Allah kat atas muka bumi ni. kalau mati esok apa nak jawab kat Tuhan??? mana ada soalan kat dalam kubur dan hari akhirat nanti siapa artis yang paling top kat malaysia? memang la tak ada juga soalan tentang siapa ulama yang paling alim kat Malaysia, tetapi sekurang-kurangnya golongan ini menyedarkan kita tentang kita ni akan tanggungjawab dan amanah yang diamanahkan oleh Allah kat atas muka bumi ni. Allah tidak menjadikan setiap manusia sia-sia di atas muka bumi ni, semua ada peranan, sekurang-kurang peranan untuk beribadat kepada Allah. Apa pulak peranan kamu? di akhirat juga kita akan ditanya apa yang kamu lakukan di masa mudamu, takkan la nak jawab saya habiskan masa saya ketika muda dengan menonton dan SMS rancangan Akademi Fantasia, Mentor, Raja Lawak, Malaysia Idol, One in the million, tom tom bak, bintang RTM dan berpuluh lagi rancangan hiburan yang saya nak sebut pun dah tak tau. banyak sangat!!!

jadi, kalau dah banyak sangat hiburan pada masa sekarang, waktu bilakah kita nak luangkan masa lebih untuk menjalankan tanggungjawab sebagai hamba Allah, nak beribadat yang wajib apatah lagi yang sunat jauh sekali yang harus, waktu mana nak baca buku, menelaah pelajaran, siapkan kerja dan masa untuk berfikir tentang masa depan diri, agama, bangsa dan negara. apa akan jadi pada generasi kita pada masa hadapan??? tak boleh la nak jawab macam Nabil (lu pikir la sendiri....) ini bukan perkara main-main so sama-sama la kena fikir dan bertindak. kuranglah hiburan kerana apabila kamu telah rosak maka generasi di hadapanmu nanti akan bertambah rosak!!!


ehhh!! Alamak!!, saya dah berkuthbah lebih panjang pulak dari khatib kuthbah Jumaat tadi (takut terover, nanti kena panggil baca kuthbah pulak Jumaat depan....hehehhe). oklah, penutup bicara saya ingin berpesan kepada diri sendiri dan sesiapa juga janganlah kita terlalu alpa dengan keseronokkan dunia hingga kita lalai akan tanggungjawab kita kepada Tuhan.

No comments: