Tuesday, May 12, 2009

POLITIK PERAK BILA AKAN SELESAI?

Petang kelmarin student saya Fadzli Yahaya ada SMS "Salam... en. Syahril macam mana sekrg? politik Perak makin tegang". lepas tu saya balas balik "Mahkamah dah buat keputusan, kena terima, tapi jangan ada yang buat meeting bawah pokok ketapang lagi dah la..". sebenarnya saya dah jadi mual tentang isu politik di Perak (2 MB dan 2 Speaker)ni tak selesai-selesai lagi. kadang kala dah jadi macam bahan lawak pulak nampaknya. kalau dah dua-dua nak jadi MB boleh la jugak buat giliran, minggu ni MB 1 dan speaker 1 bertugas, minggu depan bagi chance kepada MB 2 dan speaker 2 pulak, dan seterusnya sampai PRU ke-13 hehehe...

TAPI ini bukan hal lawak!!! soal pentadbiran dan pemerintahan sebuah negara atau negeri bukan cerita lawak! Pembangunan dan kemajuan negeri bukan drama atau filem. kalau dah pemerintah dan ahli politik asyik gunakan tenaga, masa dan wang untuk berebut siapa yang nak berkuasa maka bagaimana nak tumpukan perhatian terhadap aspek pentadbiran, pembangunan dan kemajuan negeri untuk rakyat negeri Perak.


Apa yang lebih penting semua pihak berkenaan perlu hormat kepada undang-undang dan juga kepada institusi raja. lihatlah kembali prinsip rukun negara kita iaitu :

* KEPERCAYAAN KEPADA TUHAN
* KESETIAAN KEPADA RAJA DAN NEGARA
* KELUHURAN PERLEMBAGAAN
* KEDAULATAN UNDANG-UNDANG
* KESOPANAN DAN KESUSILAAN

kalau semua pihak boleh faham dan berpegang kepada prinsip ini maka tentulah tidak berlakunya ketegangan seperti sekarang tak kira sama ada di Perak atau tempat-tempat lain. konflik di Perak ini tidak akan berterusan dan dapat diselesai secara toleransi dan bermuafakat jika semua pihak berkenaan sedar secara jelas bahwa mereka dilantik atau dipilih oleh rakyat bukanlah untuk mereka berkuasa tetapi mereka diberi peluang oleh rakyat untuk sama-sama membangunkan negeri dan meningkatkan taraf hidup rakyat dari segi ekonomi dan sosial. inilah sebenarnya peranan dan keutamaan mereka tak kira sama ada pembangkang atau kerajaan, bukannya soal siapa yang nak jadi MB, exco, speaker itu dan ini, kerana jika rakyat tidak memilih mereka maka mereka bukanlah orang yang penting.

saya cuba tidak mengulas isu ini dari aspek politik kerana saya berpendapat bahawa politik bukanlah segala-galanya untuk mentadbir negara atau negeri tetapi saya bersetuju dengan prinsip Perdana Menteri iaitu konsep 1 malaysia = Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan. justeru, pihak-pihak ini harus sedar bahawa negara (atau negeri) adalah lebih utama dari diri, jawatan serta kuasa mereka.

Saya menganggap bahawa situasi di Perak pada ketika ini seperti sebuah kapal yang hilang arah tujuan kerana pihak kapten kapal sedang asyik nak lawan siapa yang nak jadi kapten, siapa yang nak keluar arahan, manakala kelasi dan anak-anak kapal pun konfius arahan kapten yang mana nak diikut, namun kapal terus belayar di tengah lautan tapi tak tahu ke mana arah destinasi nak ditujui, tapi yang rugi adalah penumpang-penumpang kapal yang tak tahu apa nasib mereka sama ada boleh sampai ke pelabuhan atau tidak, kalau sampai pun bila? pelabuhan mana? kapal-kapal lain sedang bergerak pantas dan ada dah dekat dengan destinasi. kalau kapal kargo pulak mungkin barang-barang atau kargo akan mula rosak, expired dan semakin susut nilainya akibat terlalu lama dalam perjalanan...fikir-fikirkan...

No comments: