Thursday, May 14, 2009

KALAU HENDAK DISUKAI ORANG

Kalau hendak disukai orang
bercakap benar tidak temberang

Kalau hendak dikasihi orang
jujur setia tidak curang

Kalau hendak diingati orang
bertolak ansur berlebih kurang

Kalau hendak disenangi orang
berwajah manis tidak garang

Kalau hendak diminati orang
jauhi sifat bengis berang

Kalau hendak dihormati orang
hindari segala perbuatan terlarang

Kalau hendak dicintai orang
carilah damai elakkan berperang

Kalau hendak dihargai orang
elokkan pekerti jangan sebarang

Kalau hendak difahami orang
hendaklah bersikap berterus-terang

Kalau hendak dikenang orang
jasa dan bakti disemai dikarang

Sajak ini bukan saya yang tulis tetapi saya ambil dalam satu laman web iaitu http://penyair.wordpress.com. Puisi ini ditulis oleh saudara Ehsan Jamily. Bila saya baca sajak ini membuatkan saya berfikir dan menjadi panduan untuk saya oleh itu suka untuk saya berkongsi dalam blog ini. sebenarnya saya ada membaca sajak ini semasa Program Grand Dinner BDM " A Night Colourful Memories" di Restoran Berputar Menara Alor Setar pada 7 April yang lalu dan juga dibaca dalam kuliah saya Perbandaran dan Pengurusan Landskap yang terakhir pada 8 April 2009.

No comments: