Sunday, May 10, 2009

TAHNIAH!!! LANJUT PENGAJIAN

Kesempatan ini (dalam kesibukan semak skrip jawapan...hehehe..) saya nak ucapkan Syabas dan Tahniah!! kepada pelajar BDM iaitu Hanani dah dapat tawaran kat UTM. sebenarnya ramai lagi pelajar BDM yang dapat tawaran Master di USM, UKM dan UTM juga tapi saya tak ingat nama-nama mereka (melebihi 10 orang yang mintak saya jadi referee). saya ingat nak balas email Hanani, tapi dah ada blog ni saya boleh balas melalui blog supaya rakan-rakan awak yang lain pun boleh baca.

Anyway InsyaAllah ada rezeki dapat nanti penajaan tu, Hanani juga boleh cuba kat MARA atau PTPTN atau Bank Rakyat, walaupun pinjaman tak apa sebab untuk tujuan mengaji, kalau kerja nanti boleh bayar balik, macam saya jugak degree pinjaman, master pun pinjaman, tapi Allah bagi rezeki kita mampu bayar balik pinjaman pengajian tu, lain la kalau banyak pinjaman perkara-perkara lain yang tak berapa mustahak. masa mengaji ni jangan berkira sangat, yang penting dapat peluang mengaji dulu, lepas tu ada kelulusan yang lebih tinggi, dapat kerja yang lebih baik, pendapatan yang lebih baik maka hutang pinjaman pengajian tu dah jadi kecil saja berbanding gaji. kita patut bersyukur sebab kat Malaysia ni banyak peluang pengajian tinggi termasuklah peluang tajaan pengajian atau pinjaman pengajian, sekurang-kurangnya ada juga peluang mengaji walaupun terpaksa pinjam. kalau kita nak banding dengan beberapa negara lain seperti negara jiran kita di Indonesia, Filipina, Thailand, China dan lain-lain kita lebih beruntung. contohnya beberapa kawan saya dari Indonesia datang buat Master di USM, Malaysia terpaksa jual rumah, jual tanah, jual kereta kerana tak ada sumber pembiayaan walaupun dah bekerja sebagai pensyarah kat Indonesia,

Kita? Kerajaan hari ni sanggup belanja tambahan RM18 bilion dalam belanjawan rangsangan ekonomi (kalau saya salah fakta sila betulkan) untuk pembangunan pendidikan dalam pakej rangsangan ekonomi termasuk tajaan untuk 10 ribu calon master dan 2 ribu calon PhD. manakala kerajaan tanggung hampir RM0.5 juta untuk seorang pensyarah buat PhD dalam negara dan RM1.5 juta di luar negara. justeru, saya ingin mengambil kesempatan ini mengucapkan setinggi-tinggi tahniah kepada Hanani dan semua pelajar-pelajar BDM yang telah berjaya melanjutkan pengajian ke peringkat yang lebih tinggi, bersamalah kita berjuang menuntut ilmu untuk pengembangan bidang ilmu, mencerahkan masa depan, meningkatkan martabat agama, keluarga, bangsa dan negara. gunakan masa muda untuk memenuhi diri dengan ilmu dan beramal dengan ilmu ke arah kebaikan.

SELAMAT BELAJAR DAN SEMOGA BERJAYA!!

No comments: