Monday, May 18, 2009

UBAT HATI

Saya baru saja menonton drama bersiri Dendam, Dosa dan Doa di Astro Oasis, kisah mengenai ada sekumpulan penduduk kampung yang cuba nak menjatuhkan imam surau tu, nak rebut kuasa, jawatan imam surau pun nak rebut?? Itu la sifat sebahagian kecil dalam masyarakat kita, walaupun sekadar drama, jangan fikir tak berlaku di alam realiti. tapi bukan saya nak bincang tentang drama ni, saya tertarik pada lagu nasyid yang melatari drama ini dan atau sebagai lagu tema. saya tak tahu apa tajuk nasyid tu dan disampaikan oleh kumpulan mana sebab tidak dinyatakan oleh penerbit. tapi antara lirik kata lagu tu ialah tentang ubat hati.

Apa perlunya ubat hati? kerana hatilah benda yang amat berharga yang Allah anugerahkan kepada manusia selepas akal, kalau hati baik, maka baiklah manusia itu dan sebaliknya. dalam lagu itu dinyatakan ada 5 ubat hati iaitu :

  1. Bacalah Al-Quran dan maknanya
  2. Solat malam perbanyakkanlah
  3. Berkumpullah dengan orang-orang soleh
  4. Banyakkan berpuasa
  5. Zikir malam panjangkanlah


maka, itulah ubat kepada hati-hati manusia. saya juga teringat kepada manakala pesanan Ustaz Aagim dalam rancangan Rawat Hatinya, Bangunlah juga dalam Astro Oasis iaitu untuk berubah manusia perlukan 3M iaitu


  1. Mulai dari diri sendiri - tak perlu lihat orang lain
  2. Mulakan dengan yang kecil - badan kita terbentuk dari benda-benda kecil seperti sel-sel dalam badan
  3. Mulai dari saat ini - takut esok dah mati, dah tak sempat, hehehe...

Semua nasihat ni ni saya tujukan pada diri saya sendiri dan bersama-samalah diambil iktibar oleh orang lain.

3 comments:

secretname said...

wah..insaf2...sama2 la kita ikut 3M tu

Syahril Said said...

Amin...hehehe...

Unknown said...

saya juga tercari-cari tajuk lagu tema drama tersebut... sangat mendalam maknanya