Wednesday, September 30, 2009

TAKZIAH MANGSA BENCANA

1. Takziah kepada penduduk-penduduk Pulau Samoa dan Samoa Amerika yang telah menjadi mangsa tsunami terbaru akibat gempa bumi kuat yang telah berlaku di kawasan dasar Laut Pasifik pagi tadi.

2. Kekuatan gempa pada ukuran 8.0 skala richter itu menyebabkan berlaku tsunami setinggi 9 meter yang melanda kawasan pantai Pulau Samoa dan Samoa Amerika hingga menyebabkan angka kematian seramai 113 dilaporkan setakat ini. Selain kematian, berlaku kemusnahan yang besar di kawasan yang terlibat.

Kesan tsunami di Pulau Samoa
(Sumber : www.utusan.com)

3. Susulan gempa itu, petang tadi berlaku pula gempa bumi sekuat 7.9 skala richter berhampiran Sumatera Barat, Indonesia berdekatan Padang di mana jarak pusat gegaran gempa hanya 481 kilometer daripada Kuala Lumpur. Setakat ini belum ada kejadian tsunami dan ramalan pakar melaporkan tiada potensi tsunami dikesan hasil gegaran akibat gempa itu. Namun, kesan gegaran dapat dirasai di sekitar Padang dan Medan, Indonesia dan di sebahagian kawasan Pantai Barat Malaysia terutamanya beberapa bangunan pencakar langit di Lembah Klang.

4. Selain becana gempa bumi, satu lagi bentuk bencana yang merupakan eringatan daripada Yang Maha Kuasa ialah bencana ribut taufan Tropika Ketsana yang mengakibatkan banjir besar yang telah melanda beberapa negara jiran seperti Filiphina dan Vietnam.

5. Setakat ini dilaporkan hampir 250 orang telah terkorban di Filiphina dan 25 orang di Vietnam. Presiden Filiphina, Gloria Arroyo menyatakan 1.9 juta kediaman di negara itu terjejas akibat bencana tersebut.

Kesan banjir di Manila, Filiphina
(Sumber : www.utusan.com)


Mangsa Ketsana di Vietnam
(Sumber : www.utusan.com)

6. Melihat bencana yang berlaku di tempat lain perlu mengingatkan kita supaya insaf dan bersyukur kerana Allah masih melindungi negara ini daripada segala bencana yang besar seperti yang sedang melanda di beberapa negara jiran.

No comments: