Thursday, September 10, 2009

SYEKSYEN 23 SHAH ALAM

1. Berdasarkan keputusan semasa, Kerajaan Negeri Selangor masih mengekalkan keputusan untuk memindahkan tapak kuil ke Syeksyen 23, Shah Alam dengan mengubah lokasi cadangan 400 meter daripada lokasi asal yang menjadi kontroversi.

2. Walaupun saya tidak bersetuju dengan tindakan demontrasi oleh sebahagian penduduk dan tindakan sebahagian mereka yang membawa 'kepala lembu' dalam demontrasi itu, namun saya bersimpati dengan 12 orang yang telah didakwa di mahkamah atas tindakan mereka. Enam orang daripada mereka juga didakwa atas Akta Hasutan kerana membawa dan memijak kepala lembu.

3. Saya berpendirian tidak menyalahkan mana-mana pihak, namun punca awalnya berasaskan keputusan Kerajaan Negeri Selangor yang mahu memindahkan kuil berkenaan tanpa merujuk aspek prosedur pembangunan dan tidak berbincang dengan penduduk yang majoriti Islam di kawasan itu pastilah menimbulkan rasa tidak puas hati oleh ramai penduduk di situ.

4. Jika kerajaan negeri lebih 'bijak' dan prihatin pada peringkat awal mungkin mereka yang sedang didakwa di mahkamah itu tidak terlibat dalam tindakan 'kurang bijak' itu dan mereka menjalani kehidupan harian dengan baik. Risiko mereka yang didakwa itu mungkin akan menerima 'hukuman' oleh mahkamah di atas tindakan mereka.

5. Syabas ke atas tindakan pihak keselamatan negara yang tegas dalam menangani isu yang boleh menjejaskan keharmonian negara, tetapi tindakan seperti ini juga haruslah diambil tegas dan serius dalam menyiasat kes 'kepala babi' yang dilemparkan ke dalam masjid di Universiti Malaya dan kes kepala dan bangkai babi yang dilemparkan ke rumah orang Islam dan pantai di negeri Melaka pada tahun lepas.

No comments: