Wednesday, September 16, 2009

1MALAYSIA F1 TEAM

1. Gabungan Kerajaan Malaysia dan beberapa syarikat gergasi swasta tempatan untuk mewujudkan pasukan 1Malaysia F1 Team adalah sesuatu yang sangat positif.

2. Saya fikir ini merupakan satu projek yang 'brilliant'.

3. Projek ini akan memberikan impak yang sangat baik kepada industri permotoran negara untuk jangka panjang

4. Ia mampu meningkatkan kepercayaan pasaran dunia terhadap kenderaan buatan tempatan PROTON pada masa hadapan. Ini adalah kerana pasukan 1Malaysia F1 Team akan menggunakan kereta lumba yang dicipta dan direkabentuk hasil pembangunan dan penyelidikan (R&D) oleh PROTON dan LOTUS.

5. Selain itu ia mampu meningkatkan promosi syarikat gergasi tempatan melalui sukan ini seperti Naza Group dan AirAsia Group yang menjadi konsortium pelabur utama untuk projek ini. Sebelum ini AirAsia telah menaja pasukan F1 Team dari luar.

6. Saya tidak nampak ini adalah sesuatu tindakan pembaziran kewangan negara oleh pihak kerajaan kerana impak jangka panjang daripada usaha ini adalah sangat positif.

7. Impak jangka pendek, kita akan jadi pasukan kedua dunia selepas Ferrari yang mempunyai litar lumba sendiri iaitu Sepang International Circuit (SIC). Kita telah melihat kejayaan SIC dalam menganjur perlumbaan F1 dan Motor GP setiap tahun dengan jaya sejak 10 tahun lalu hingga menjadi salah sebuah litar lumba dunia yang sangat terkenal dan berkualiti.

8. Impak jangka panjang kita dapat lihat contoh pada syarikat gergasi negara dan dunia iaitu PETRONAS. PETRONAS telah menjadi penaja yang berjaya untuk sukan F1 ini selama 10 tahun dan banyak kejayaan telah dicipta melalui pasukan Sauber PETRONAS dan kini BMW Sauber F1 Team.

9. Melalui F1, PETRONAS telah melangkah jauh dengan meningkatkan kualiti kejuruteraan petrol yang dihasilkan setanding dengan syarikat petrol gergasi dunia lain seperti Shell, Caltex, ExxonMobil dan beberapa syarikat lagi.

10. Kini PETRONAS juga telah menghasilkan produk petroleum yang berkualiti serta bertaraf dunia dan diberi kepercayaan dan hak mencarigali petroleum di serata dunia terutamanya di negara-negara Arab dan Afrika.

11. Jumlah perolehan dan sumber bekalan petroleum PETRONAS di luar negara pada masa sekarang lebih banyak berbanding di Malaysia menjadikan survival syarikat ini pada jangka masa panjang dan kurang lagi bergantung kepada sumber carigali petroleum di Malaysia yang semakin kurang.

12. Inilah contoh kesan pelaburan PETRONAS dan SIC dalam sukan F1 ini selama 10 tahun lalu. Saya fikir kita harus melihat impak positif yang bakal diperolehi oleh PROTON dan LOTUS melalui sukan ini pada jangka masa panjang.

13. Sebenarnya kesan yang kita ingin lihat bukanlah untuk memenangi perlumbaan semata-mata, tetapi impak pembangunan dan penyelidikan (R&D) dalam bidang kejuruteraan permotoran tempatan dalam menghasilkan kereta lumba dan mempromosikan jenama PROTON ke pasaran dunia adalah lebih penting.

14. Saya percaya apabila usaha ini dilakukan dengan bersungguh-sungguh pada masa hadapan mampu meningkatkan pencapaian PROTON dalam meningkatkan kualiti kejuruteraan penghasilan enjin kereta yang setanding dengan BMW, Mercedes, Renault, Toyota dan Honda dan seterusnya menggalakkan peningkatan kualiti dan rekabentuk kereta yang lebih berkualiti.

15. Melalui usaha ini juga tidak mustahil PROTON akan melalui pengalaman yang sama seperti PETRONAS dan mendapat pasaran yang lebih luas dalam pasaran permotoran dunia pada masa hadapan dan pada ketika itu PROTON tidak akan lagi terlalu bergantung kepada pasaran tempatan sahaja.

16. Jika usaha ini berjaya, kita juga akan turut berbangga jika suatu hari nanti kita dapat melihat masyarakat di seluruh dunia ramai yang memandu kereta PROTON di negara ini dan negara mereka sama seperti mereka memandu kereta BMW, Mercedes, Volvo, Toyota dan Volkswagen.

17. Berkaitan cadangan pemilihan pelumba yang akan memandu kereta 1Malaysia F1 Team ini seharusnya sekurang-kurangnya satu peluang perlu diberi kepada anak tempatan dan satu lagi diperuntukkan untuk pelumba profesional dari luar.

No comments: