Sunday, September 27, 2009

KAJI SEMULA SISTEM KUASA VETO DI PBB

1. Secara rasional jika dirujuk perkembangan kemajuan dunia dan kematangan sistem demokratik pada masa kini, seharusnya sistem kuasa Veto dalam Majlis Keselamatan PBB yang diberi kepada Amerika Syarikat, Rusia, China, Britain dan Perancis perlu dikaji semula dan digantikan.

2. Sistem ini didapati tidak adil kepada negara-negara lain khususnya berkaitan isu keselamatan dan kedaulatan.

3. Membiarkan pengekalan sistem kuasa veto ini seakan dunia merestui tindakan Amerika Syarikat bertindak ke atas negara lain atau mereka merestui tindakan negara sekutu mereka seperti Israel menyerang negara lain.

4. Sistem ini juga memperlihatkan banyak keputusan yang dibuat oleh PBB seakan berat sebelah dan tidak adil sekaligus menjejaskan imej dan kredibiliti agensi itu.

5. Seharusnya dunia memerlukan lebih ramai pemimpin-pemimpin negara yang berani menegur dan berusaha memperbetulkan penyelewengan yang dilakukan oleh kuasa-kuasa besar ke atas negara lain seperti yang diperjuangkan oleh Mahmoud Ahmadinejad, Muammar Gaddafi, Tun Dr. Mahathir, Chavez dan beberapa pemimpin lain.

6.Apabila kita terus membiarkan mereka yang berkuasa bertindak tidak adil dan menyalahgunakan kuasa, tetapi tidak ada siapa yang mahu menegur atau membantah, maka orang yang mempunyai kuasa itu berfikir orang lain takut dengan mereka dan tindakan salah mereka itu direstui.

7. Jika sistem kuasa veto ini berterusan, maka kita masih tinggal dalam dunia yang 'tidak seimbang'.

Rencana lengkap baca di sini

No comments: