Tuesday, September 15, 2009

KISAH SELIPAR

1. 'Kecaman' oleh seorang perwakilan MIC terhadap Tun Dr. Mahathir semasa perhimpunan parti itu Sabtu lalu adalah sesuatu yang tidak wajar.

2. Saya fikir tindakan itu mungkin boleh mengundang rasa tidak puas hati sesetengah pihak terutamanya orang Melayu kerana pengaruh Tun Dr. Mahathir sebagai negarawan ulung negara amat besar. Maka tindakan yang wajar perlu diambil oleh parti berkenaan ke atas perwakilan itu.

3. Secara rasional saya tidak nampak kritikan Tun berkaitan isu kepimpinan parti itu sebagai sesuatu yang melampaui batas atau terlalu mencampuri urusan parti kerana didapati tindakan Presiden parti itu sendiri juga yang mencampuri urusan pengaruh undi calon bertanding dilihat kurang adil.

4. Apa yang saya fikir berkaitan kritikan Tun adalah ibarat seorang 'bekas tukang rumah' yang pernah bersama membantu membina rumah itu dahulu melihat 'tiang rumah' berkenaan 'sudah terlalu lama dan reput' serta 'tidak kuat' lagi untuk menyokong struktur rumah lalu menasihati 'penghuni rumah' supaya menukar 'tiang ' itu kerana kemungkinan rumah boleh roboh.

5. Nasihat oleh 'bekas tukang rumah' itu mungkin bertujuan untuk menyelamatkan rumah itu daripada roboh terus dan memberikan keselamatan terhadap 'penghuni' rumah berkenaan. 'Penghuni' rumah boleh memilih 'tiang' yang baru yang kuat, teguh dan 'mengikut trend' kehendak orang ramai supaya rumah itu terus 'kukuh dan kekal'.

6. Tetapi sebaliknya 'penghuni rumah' itu pula yang marahkan kepada 'bekas tukang rumah' itu kerana mereka masih suka kepada 'tiang' lama itu walaupun risikonya rumah berkenaan boleh roboh pada masa hadapan jika tidak ditukar pada masa kini.

7. Namun perlu diingat apabila rumah hampir roboh dan tidak 'dibaikpulih' segera, maka ramai 'penghuni rumah' akan berpindah keluar mencari rumah baru dan orang lain pun tidak mahu 'singgah' lagi ke rumah itu....

* errr...apa pula kaitan 'rumah' dengan selipar?.....

No comments: