Monday, September 28, 2009

PENGURUSAN JALAN RAYA

1. Isu kesesakan dan kemalangan jalan raya di negara ini adalah satu isu yang besar. Isu ini menjadi semakin kronik dan kritikal apabila setiap kali musim perayaan-perayaan seperti sambutan Aildilfitri, Aildiladha, Tahun Baru Cina, Deepavali, Christmas dan cuti sekolah.

2. Pelbagai strategi, kempen, program, latihan dan berbagai lagi usaha telah dibuat oleh semua pihak berkuasa yang berkaitan untuk mengurangkan kadar kemalangan jalan raya di negara ini, namun statistik kemalangan dan kematian tetap tidak menurun.

3. Contoh, OPS Sikap ke-20 yang baru tamat kelmarin mencatatkan angka kemalangan dan kematian yang terus meningkat iaitu jumlah kematian akibat kemalangan jalan raya sepanjang tempoh OPS Sikap ke-20 ini ialah 261 berbanding hanya 208 pada OPS Sikap 19 pada tahun 2008.

4. Apapun, tahniah! saya ucapkan kepada pihak JPJ dan LPKP atas usaha yang dilakukan terhadap pemeriksaan awal terhadap pengangkutan awam seperti bas di mana tiada sebarang kematian atau kemalangan dicatatkan melibatkan pengangkutan awam sepanjang tempoh OPS Sikap 20 ini. Usaha dan strategi seperti ini seharusnya dilaksanakan sepanjang masa bukan sahaja ketika musim perayaan.

5. Tetapi bagi menguruskan pengangkutan persendirian (private vehicles) adalah satu masalah yang kompleks. Belum ada satu jalan penyelesaian yang total bagi masalah ini.

6. Statistik kemalangan dan kematian yang berpunca daripada kenderaan persendirian ini sangat tinggi, paling tinggi melibatkan penunggang dan pembonceng motosikal dan diikuti kereta.

7. Jika dikaji dari aspek kawasan kemalangan, statistik kemalangan lebih tinggi berlaku di Jalan Bandaran, Jalan Negeri dan Jalan Persekutuan berbanding kemalangan di lebuh raya.

8. Berbagai cadangan dan pandangan dikemukakan oleh pakar-pakar pengangkutan (transport expertise), pemimpin, organisasi dan orang ramai antaranya mencadangkan pelbagai strategi dan hukuman seperti meningkatkan jumlah pemantauan elektronik (berkamera) di jalan raya bagi menggantikan polis trafik, menaikkan jumlah saman trafik kepada pesalah-pesalah trafik kerana mendapati jumlah saman RM300 sekarang adalah kecil, menggantung lesen memandu selama 3 tahun, menamatkan permit syarikat pengangkutan yang terlibat dalam kemalangan maut, mengurangkan had kelajuan sedia ada (pernah juga ada cadangan supaya meningkatkan had laju sedia ada), meningkatkan kualiti perkhidmatan pengangkutan awam, mengasingkan laluan kenderaan misalnya antara kereta dan motosikal, meningkatkan had umur permohonan lesen memandu kepada 21 tahun ke atas, menambah kurikulum pada modul kursus lesen memandu, melebarkan jalan raya dan lebuh raya di negara ini kepada 4 lorong, 6 lorong, 8 lorong dan bermacam-macam lagi strategi lain yang difikirkan berkesan dalam mengurangkan jumlah kemalangan.

9. Saya akui semua strategi dan hukuman yang dicadangkan ada sebahagiannya bernas dan bagus, ada sebahagiannya telah pun dilaksanakan di negara ini, namun, hari demi hari kita terus melihat angka kemalangan dan korban jalan raya masih juga bertambah.

10. Saya fikir masalah utamanya ialah jumlah kenderaan yang semakin bertambah dan pertambahan bilangan kenderaan di atas jalan raya meningkatkan lagi risiko kemalangan berlaku.

11. Saya berpendapat sebagai penyelesaian yang terbaik kita TIDAK PERLU lebarkan jalan dan lebuh raya kepada 10 lorong, bina lebuh raya bertingkat, gantung lesen memandu hingga 5 tahun!, naikkan saman hingga RM1000!, hukum sebat dan penjara pemandu yang cuai hingga sebabkan kematian, berikan tol percuma di musim perayaan, pasang kamera setiap 100 meter sepanjang jalan, kurangkan had laju di lebuh raya kepada 70KM/J!, tetapi kita perlu kurangkan jumlah kenderaan khususnya kenderaan persendirian di jalan raya!

12. Saya tahu mungkin ramai yang tidak akan bersetuju dengan cadangan ini, kerana rakyat Malaysia lebih suka menggunakan kenderaan sendiri untuk ke mana-mana.

13. Kita juga harus ingat bahawa sikap orang ramai apabila kita menghalang mereka melakukan sesuatu, maka itulah perkara mereka paling suka lakukan. Jika kita melarang orang memandu laju, maka lebih ramai orang akan menunjuk-nunjuk dengan memandu secara merbahaya di jalan raya. Kita suruh mereka pakai tali pinggang keselamatan di tempat duduk belakang, makin ramai pula pemandu dan penumpang hadapan tidak memakai tali pinggang keselamatan. Ini umpama kita melarang kanak-kanak jangan bermain mancis, dia akan cari kesempatan untuk menyalakan mancis apabila tiada siapa yang melihatnya. Tetapi jika kita kata "nah mancis ni, pi main sampai terbakar jari, mungkin dia jadi takut pula untuk main".

14. Cadangan ini bukanlah bermakna untuk menghalang orang ramai daripada memiliki kereta ataupun motor atau bukan menghalang mereka daripada menggunakan kenderaan mereka. Kita tidak boleh halang hak orang ramai memandu dan membeli kenderaan. Ini adalah salah. Orang Malaysia tidak suka dihalang.

15. Mengurangkan jumlah kenderaan di atas jalan raya bukanlah bermakna kerajaan harus mengurangkan pengeluaran dan penjualan kenderaan, ini tidak bagus untuk perkembangan industri automatif negara seperti Modenas, Proton, Perodua dan Naza. Apabila pengeluaran dan penjualan kenderaan dikurangkan makan industri sukar nak berdaya maju dan bersaing kerana industri ini secara majoritinya masih bergantung kepada pasaran tempatan pada masa kini.

16. Strategi ini juga bukan bermakna mengurangkan jumlah kemasukan kenderaan import ke dalam negara kerana apabila kurang kenderaan import akan menyebabkan daya saing industri tempatan menjadi lemah kerana kurang pesaing, jadi sukarlah nak tingkat kualiti dan teknologi kereta Proton kerana mereka kurang berusaha memperbaiki kualiti akibat tidak perlu bersaing dengan jenama lain.

17. Apabila kenderaan kurang di jalan raya, kerajaan dapat menjimatkan berbilion RM setiap tahun dalam Belanja Pembangunan kerana tidak perlu melebarkan jalan-jalan yang sesak, memperbaiki kerosakan jalan raya dan perabot jalan yang rosak akibat kemalangan, membayar subsidi tol kepada syarikat konsesi lebuh raya kerana semakin kurang lebuh raya baru di bina, mengurangkan perbelanjaan menyediakan infrastruktur jalan raya untuk tujuan pemantauan kesalahan lalulintas seperti memasang kamera-kamera di sepanjang jalan. Kos-kos ini sangat tinggi setiap tahun.

18. Hasil penjimatan bernilai bilion RM ini boleh ditumpukan kepada aspek pembangunan lain seperti pembangunan luar bandar dan meningkatkan tahap pembangunan di Kelantan. Lebih penting perbelanjaan ini dapat dihalakan kepada projek meningkatkan kualiti perkhidmatan pengangkutan awam di negara ini.

19. Bagaimana hendak mengurangkan jumlah kenderaan persendirian di jalan raya? Langkah pertama seharusnya apabila ingin dikurangkan sesuatu pasti ada sesuatu juga perlu ditambah iaitu dengan menambahkan bilangan pengangkutan awam dengan pelbagai mode seperti keretapi laju untuk jarak jauh, komuter dan MRT untuk jarak sederhana, dan LRT, Monorel dan tram untuk jarak dekat di samping menambah bilangan bas dan teksi.

20. Namun penambahan bilangan pengangkutan awam sahaja belum mencukupi tetapi yang lebih penting ialah kualiti perkhidmatan dan kecekapan pengurusan perkhidmatan berkenaan merangkumi aspek kawasan liputan perkhidmatan, jarak dan masa perjalanan, ketepatan masa, keselesaan penumpang, kekerapan jadual, kemudahan terminal yang bertaraf tinggi, keadaan fizikal kenderaan pengangkutan awam, penyelenggaraan terminal dan fizikal pengangkutan, integrasi (linkages) antara mode pengangkutan dan terminal, panduan jadual perjalanan, maklumat destinasi, keselesaan menunggu, hospitaliti (layanan kepada penumpang), kadar tambang dan promosi tambang yang baik, integrasi tiket perjalanan, corak pemanduan (bas dan teksi), tempahan perjalanan secara online, tahap keselamatan kenderaan dan berbagai lagi strategi memperkasakan perkhidmatan pengangkutan awam.

21. Saya fikir kelemahan dalam aspek melaksanakan strategi memperkasa pengangkutan awam di negara ini adalah antara faktor utama masih ramai rakyat Malaysia yang kurang berminat menggunakan perkhidmatan pengangkutan awam, apatah lagi antara strategi yang disenaraikan hanya terdapat di sekitar Lembah Klang sahaja dan tidak di tempat lain. Justeru, strategi ini sepatutnya diperluaskan dengan segera dengan menggunakan nilai penjimatan Belanja Pembangunan seperti yang saya nyatakan.

22. Apabila perkhidmatan pengangkutan awam semakin diperkasakan, saya percaya banyak penjimatan yang dapat dilakukan bukan sahaja tidak perlu tambah jalan raya baru, tetapi tidak perlu tambah jumlah tempat letak kereta dalam bandar-bandar mengambil semakin banyak ruang guna tanah dalam bandar. Masa perjalanan dapat dijimatkan kerana kesesakan semakin kurang dan kadar pencemaran udara dan bising akibat kesesakan kenderaan dapat dikurangkan juga.

23. Orang ramai juga semakin bebas dan selesa untuk bergerak dalam bandar. Pengangkutan awam seperti bas dan train juga dapat membawa lebih ramai penumpang dalam satu perjalanan berbanding hanya 5-7 orang apabila menggunakan sebuah kereta.

24. Apabila tahap perkhidmatan pengangkutan awam di negara ini 'sudah bersedia' di seluruh negara barulah strategi pengurangan kenderaan persendirian wajar dilaksanakan contohnya yang telah dilaksanakan di negara-negara maju termasuk terbaru di Korea.

25. Contohnya di Korea mereka juga mengeluarkan kenderaan sendiri seperti jenama KIA dan Hyundai yang telah terkenal, mereka juga mempunyai kecanggihan teknologi yang tinggi dalam kejuruteraan pembinaan lebuh raya berkualiti tinggi. Namun, dasar pengangkutan di Korea telah berubah dengan mengutamakan rakyat mereka menggunakan pengangkutan awam. Kerajaan di sana telah mengurangkan pembinaan lebuh raya baru tetapi menggalakkan usaha pembinaan pengangkutan awam rel seperti komuter dan LRT.

26. Mereka menggunakan kepakaran mereka dalam kejuruteraan lebuh raya diterjemahkan kepakaran itu dalam pembinaan rel. Namun, pada masa yang sama mereka tidak pula menghalang rakyat mereka membeli kereta, tetapi sebaliknya strategi mereka ialah 'menyukarkan pemilik kenderaan menggunakan kenderaan mereka di jalan raya'.

27. Antara strategi tersebut seperti melaksanakan 'Area Car Pricing', Car Free Area, Park & Ride, High Pricing Car Park dan beberapa lagi strategi yang menyebabkan pengguna jalan raya merasa beban untuk menggunakan kenderaan mereka di kawasan-kawasan tertentu menjadikan mereka berfikir untuk menggunakan pengangkutan awam yang lebih efektif. Dalam konteks ini, sebenarnya kita tidak 100 peratus menghalang mereka menggunakan kenderaan mereka, tetapi dengan sendirinya lama-kelamaan mereka mendapati lebih baik menggunakan pengangkutan awam.

28. Namun saya akui pada masa sekarang, keadaan pembangunan keseluruhan di negara ini masih belum boleh dilaksanakan strategi ini, namun ianya harus dilihat secara positif sebagai persediaan strategik untuk pembangunan masa hadapan kerana kita tidak mahu semakin ramai hayat rakyat negara ini ditamatkan di atas jalan raya di hari raya.

29. Tidak guna jika kita lebarkan jalan raya dan bina lebuh raya baru bagi mengatasi kesesakan kerana ianya tidak bersifat jangka panjang. Mungkin kita lebarkan jalan raya pada hari ini, jalan itu tidak akan sesak untuk tempoh 2 tahun, namun selepas 2 tahun kenderaan bertambah 5 kali ganda pasti jalan raya itu tadi akan sesak semula, bila kenderaan terus bertambah, kemudian kita lebarkan lagi jalan itu dan seterusnya proses ini akan berlanjutan sehingga tidak ada lagi ruang untuk lebar jalan dan bina jalan maka akhirnya masalah kesesakan tidak akan selesai juga pada masa depan.

30. Mungkin ruang untuk kita lebar dan bina jalan baru boleh digunakan untuk projek-projek lain yang lebih berfaedah dan kos untuk bina jalan baru tadi digunakan untuk memperbaiki kualiti perkhidmatan pengangkutan awam di kawasan itu.

1 comment:

Mekanik Kereta said...

semuga apa yang dilakukan kerajaan untuk membendung kemalangan maut akan berterusan dan berkesan.
selamat hari raya!