Tuesday, September 8, 2009

DIHILANGKAN SEBELUM MENGHILANG?

1. Hari ini menandakan masa yang berbaki untuk saya melakukan aktiviti harian di pejabat semakin singkat. Masa untuk saya 'pergi' semakin dekat, manakala memori dan kenangan saya di UUM akan semakin 'jauh'.

2. Pada pagi kelmarin (Isnin) peranan saya di UUM semakin 'dihilangkan' apabila Ketua Jabatan memberitahu bahawa bermula minggu depan tugas-tugas saya khususnya pengajaran kuliah perlu diserahkan kepada pensyarah baru.

3. Antara percaya dan tidak percaya maka minggu depan saya akan 'hilang nikmat' untuk mengajar di dewan kuliah dan bertemu pelajar (sesuatu yang memberikan kepuasan fikiran untuk saya sebelum ini).

4. Saya akan 'kehilangan' semua pelajar-pelajar saya.

5. Aktiviti harian saya juga akan berubah.

6. Tidak ada lagi pengajaran kuliah.

7. Tidak ada lagi mengemaskini nota kuliah pada waktu malam.

8. Tidak ada lagi peluang berjumpa pelajar di dewan kuliah.

9. Tidak ada lagi peluang berjumpa pelajar di bilik saya pada masa perundingan.

10. Tidak ada lagi peluang menyemak senarai kehadiran pelajar ke kuliah.

11. Tidak ada lagi peluang berdiskusi dengan pensyarah lain untuk mengemaskini nota kuliah.

12. Tidak ada lagi peluang melihat karenah pelajar di dewan kuliah.

13. Tidak ada lagi peluang melihat pelajar berderet-deret lambat masuk ke dewan kuliah.

14. Tidak ada lagi peluang melihat pelajar-pelajar mula resah apabila kuliah berbaki lagi 15 minit kerana semuanya suka apabila kuliah tamat lebih awal.

15. Tidak ada lagi peluang melihat pelajar yang datang hantar surat MC kerana tak hadir kuliah yang lepas.

16. Tidak ada lagi peluang melihat apabila selesai kuliah, ramai pelajar datang berjumpa saya untuk bertanyakan tentang assignment mereka.

17. Tidak ada lagi peluang untuk melihat pelajar-pelajar menjawab soalan peperiksaan akhir di dalam dewan peperiksaan.

18. Tidak ada lagi peluang membaca dan melihat jadual peperiksaan, kad matrik dan kad pengenalan pelajar semasa mereka sedang khusyuk menjawab soalan peperiksaan di dalam dewan.

19. Tidak ada lagi peluang membantu pelajar-pelajar yang angkat tangan semasa peperiksaan berjalan untuk bertanyakan soalan tentang kekeliruan mereka untuk menjawab.

20. Tidak ada lagi peluang tidak tidur malam menyemak kertas skrip jawapan peperiksaan pelajar-pelajar.

21. Tidak ada lagi peluang untuk mengukir kepuasan apabila result peperiksaan menunjukkan ramai pelajar dapat keputusan cemerlang.

22. Semua 'peluang' yang 'hilang' itu adalah sebahagian daripada 'kehidupan' saya.

23. Kini semua peluang itu semakin kabur dan suram.

24. Kini saya harus bersedia untuk 'pergi'....

25. 'Hilang' dari bumi Sintok...


Datang tidak perlu diminta, pergi tidak perlu disuruh, hadir bukan untuk dipandang, hilang bukan untuk dirasa...

1 comment:

anies said...

en pn dh x dpt bantu student en yg slalu btyakan soalan time exam kn..
en lah satu2 nya lect yg slalu mbantu student n x pnh plih ksih lgsg..
ingt lgi dlm ingatan sy time jwb paper metod ada istilah konurbasi rmai student yg kebingungan en lah mmbantu km...
terima kasih en atas sgala tunjuk ajar en...