Thursday, October 1, 2009

PERJALANAN KE 28

* Sekadar catatan peribadi

1. Alhamdulillah kerana 'perjalanan' ini telah sampai ke angka 28 hari ini. Namun, penting kadang kala untuk melihat kembali masa lalu supaya selalu bersyukur, insaf dan tahu asal-usul sendiri.

2. Namun dengan melihat masa lalu tidak cukup kerana mungkin masa hadapan itu akan lebih panjang daripada masa lalu. Mungkin masa hadapan mempunyai cabaran yang lebih hebat berbanding masa lalu, tetapi pengalaman yang dikutip pada masa lalu amat berharga sebagai bekalan istimewa bagi meneruskan perjalanan ke hadapan.

3. Tetapi perlu diingat apa yang kita miliki hari ini bukanlah milik kita dan apa yang kita akan dapat esok bukanlah semua dari usaha kita tetapi semuanya hanyalah pinjaman daripada-Nya. Maka kita harus redha dan terus bersyukur.

4. Namun yang penting usaha adalah punca kejayaan kerana tidak akan ada kesenangan dan kejayaan yang datang kepada kita dengan mudah melainkan kitalah yang perlu berusaha mencari dan mendapatkannya.

5. Perlu juga diingat walaupun jika usaha itu kita lakukan dengan bersungguh-sungguh dan kerja keras, namun tanpa bantuan dan sokongan orang lain dan tanpa izin-Nya juga belum tentu kita akan berjaya. Justeru, kita perlu hormati, hargai dan berterima kasih kepada mereka yang pernah terlibat secara langsung dan tidak langsung dalam menemani kejayaan perjalanan ini.

6. Hari ini angka yang tercatat adalah 28, mungkin selepas ini banyak lagi angka-angka yang akan dihitung dan sebagai manusia kita tidak akan tahu bilakah kita akan sampai ke destinasi tetapi kita perlu tahu ke mana destinasi yang kita harapkan di akhirat nanti.

7. Jika angka ini dirujuk dalam konteks khidmat yang boleh diberikan, jika diambil angka 58 iaitu umur bersara wajib bagi pekerja di negara ini, maka tercatat angka 30 tahun lagi untuk dilalui (jika belum ditakdirkan sampai ke destinasi). Angka ini lebih panjang tempohnya berbanding akan 28 yang telah dilalui.

8. Justeru, sebagai manusia yang kerdil disisi Tuhan, saya berdoa agar jika dipanjangkan usia supaya dapat menempuh perjalanan 30 tahun ini dengan jayanya nanti.

9. Namun, angka 30 tahun ini tidak boleh dipersia-siakan, kerana 'sesuatu' boleh dilakukan sepanjang tempoh tersebut. Jika angka 28 yang berlalu telah memberikan 'sesuatu' kenapa perjalanan 30 tahun seterusnya perlu dibazirkan.

10. 30 tahun : tidak mustahil ada 'kepakaran' yang boleh dibentuk

11. 30 tahun : tidak mustahil ada sebuah 'empayar' boleh dibina

12. 30 tahun : tidak mustahil ada 'pemikiran' boleh dilaksanakan

13. 30 tahun : tidak mustahil ada 'kepimpinan' boleh dijanakan

14. Segalanya tidak mustahil, usaha punca kejayaan dan semuanya atas kehendak dan keizinan-Nya. Amin.

15. Tahun 1988 - 1993 : Sekolah Kebangsaan Suka Menanti, Alor Setar, Kedah.

16. Tahun 1994 - 1996 : Sekolah Menengah Kebangsaan St. Michael, Alor Setar, Kedah.

17. Tahun 1997 - 1998 : Kolej Sultan Abdul Hamid, Alor Setar, Kedah.

18. Tahun 1999 - 2000 : Kolej MARA Kuala Nerang.

19. Tahun 2000 - 2003 : Bachelor of Dev. Mgmt. (Hons), Universiti Utara Malaysia.

20. Tahun 2003 - 2005 : Master of Science (Planning), Universiti Sains Malaysia.

21. Tahun 2005 - 2009 : Lecturer, Universiti Utara Malaysia.

22. Tahun 2009 (November) - 2013 : PhD in Engineering (Transport), Monash University, Melbourne, Australia.

* Manusia hanya merancang, tetapi Allah itu Maha Mengetahui dan Maha Bijaksana.

No comments: