Tuesday, October 20, 2009

KEBERSIHAN TANDAS MASJID

1. Pada hari Jumaat yang lalu semasa memandu ke Kuala Lumpur saya singgah untuk Solat Jumaat di Masjid Serendah, Selangor.

2. Apa yang sangat menyedihkan ialah apabila saya menggunakan kemudahan tandas di masjid berkenaan saya dapati keadaan tandas yang sangat kotor dan amat menjijikkan.

3. Saya sangat sedih kerana ianya berlaku di Masjid! Rumah Allah! tempat kita selaku umat Islam menjalankan amal ibadah.

4. Walaupun ianya berlaku di tandas yang bangunannya dibina berasingan dengan bangunan masjid, tetapi perkara ini amatlah memalukan.

5. Sebabnya kita semua tahu Islam adalah agama yang suci dan sangat mementingkan kebersihan dalam ibadah dan mengajak semua penganutnya berakhlak mulia. Tetapi apa yang saya lihat sebaliknya yang berlaku.

6. Mungkin ada pihak yang mendakwa isu tandas kotor ini perkara yang kecil dan remeh. Namun, saya fikir jika kita selalu memandang kecil sesuatu perkara, maka tidak ada perkara perkara besar yang akan berjaya kita lakukan dengan sempurna kerana kalau nak jaga kebersihan tandas pun tak mampu macam mana nak capai perkara-perkara yang lebih besar misalnya Ibadat Haji, Zakat, Ilmu Tasauf, Syariah, Hukum Hudud dan lain-lain.

7. Jadi saya harap perkara yang berlaku di Masjid Serendah ini tidak akan berlaku di masjid atau surau di tempat lain. Saya lihat tandas-tandas awam di PLUS Highway, pusat membeli-belah, pawagam, stadium, stesen bas dan bangunan pejabat yang bukan merupakan tempat untuk bersolat lebih bersih berbanding tandas di sesetengah masjid dan surau. Jadi ini amatlah memalukan.

8. Kalau di tempat lain kita boleh jaga kebersihan tandas, mengapa di masjid perkara ini kita ambil mudah. Bersama-samalah kita jaga kebersihan Rumah Allah ini dengan sebaiknya.

9. Bagaimana kita mahu bersolat dengan khusyuk di masjid atau surau jika hati kita tidak tenang kerana bimbang kalau-kalau semasa kita gunakan tandas yang kotor terdapat najis atau kekotoran yang terkena pada pakaian kita. Maka, solat kita tidak akan sah kerana pakaian terkena pada najis tersebut.

10. Ingatlah, jika perkara ini kita anggap kecil dan remeh, maka tidak ada perkara besar yang mampu kita sempurnakan kerana yang kecil pun kita sudah lakukan dengan tidak sempurna.

11. Mungkin juga sesuai untuk baca pendapat blogger ini. Baca sini.

No comments: