Monday, October 26, 2009

KEKALKAN GEOPARK LANGKAWI

1. Ada cadangan supaya sebuah jambatan dibina menghubungkan Pulau Langkawi dan Kuala Perlis.

2. Matlamat utama pembinaan jambatan kononnya untuk memudahkan pulau itu dihubungi melalui kereta oleh pelancong dan penduduk Langkawi ke tanah besar dengan lebih cepat dan menjimatkan kos. Baca sini

3. Selain itu cadangan ini juga dikatakan mampu merancakkan pertumbuhan ekonomi pulau itu.

4. Seingat saya beberapa tahun lalu bekas Menteri Besar Perlis sebelum ini pun pernah mencadangkan pembinaan jambatan ini.

5. Mantan Perdana Menteri iaitu Tun Dr. Mahathir menolak cadangan ini dengan alasan pulau itu akan sesak dengan kenderaan.

6. Saya hairan adakah mereka yang membuat cadangan ini tahu dan faham akan status Langkawi sebagai GeoPark? Adakah mereka ini tahu bukan senang sesuatu pulau atau tempat itu untuk mendapat pengiktirafan dan mengekalkan status Geopark? Adakah mereka jelas dari segi kriteria dan peraturan yang boleh dan tidak boleh dalam aspek pembangunan untuk mengekalkan status Geopark?

7. Mungkin sayalah yang tidak faham. Kalau mereka yang tidak faham, maka mereka tidak sesuai lagi menjadi pemimpin di Langkawi.

8. Pada pendapat saya pengiktirafan Langkawi dalam senarai GeoPark dunia adalah amat berharga dan tidak ternilai. Langkawi tidak perlukan pembangunan yang terlalu pesat misalnya seperti di Singapura dan Pulau Pinang. Sebaliknya keunikan, keistimewaan, keindahan landskap dan kedamaian alam semulajadi di Langkawi perlu dipulihara dan dikekalkan.

9. Pembangunan di Pulau Langkawi sangat penting, tetapi konsep pembangunan yang betul harus dilaksanakan yang berteraskan ecotourism dan mematuhi garispanduan sebagai geopark.

10. Walaupun tidak ada jambatan seperti sekarang, statistik kedatangan pelancong asing dan tempatan setiap tahun semakin meningkat ke Langkawi.

11. Sebaliknya saya fikir jika pembinaan jambatan dilakukan pada masa hadapan sangat berisiko tinggi menjadikan pulau itu terlalu sesak dengan kenderaan dan pencemaran. Manakala industri tempatan seperti perkhidmatan bot Langkawi dari Kuala Perlis dan Kuala Kedah akan merosot dan penduduk tempatan juga sukar menjalankan perkhidmatan teksi, kereta sewa dan bas persiaran.

12. Industri pengangkutan berkaitan pelancongan di pulau itu akan merosot manakala yang paling mengerikan mungkin risiko jangka panjang pulau itu akan hilang identiti sebagai geopark pada masa hadapan akibat kepesatan, kepadatan dan pencemaran yang keterlaluan.

13. Saya tahu ada rungutan bahawa jambatan perlu dibina kerana masa perkhidmatan bot yang terhad iaitu sehingga lewat petang sahaja. Justeru, sukar untuk menghubungi pulau itu atau ke tanah besar pada waktu malam jika ada kecemasan. Namun saya fikir alasan ini tidak terlalu konkrit, kerana berbagai altenatif lain boleh dilakukan misalnya diwujudkan perkhidmatan bot khas bagi tujuan kecemasan sama ada oleh pihak LADA, APMM, Polis Marin atau lain-lain agensi sebagai khidmat sosial.

14, Saya bimbang adakah mungkin idea pembinaan jambatan ini disebabkan sudah kekeringan idea lain untuk pembangunan Pulau Langkawi ataupun disebabkan ketandusan projek mega untuk diagihkan kontrak kepada golongan tertentu untuk mendapat keuntungan tanpa memikirkan nilai keunikan pulau yang tidak ternilai itu.

15. Langkawi harus dipulihara sebagai GeoPark.

baca juga di sini

No comments: