Sunday, November 1, 2009

KUALITI KONTRAKTOR

1. Malaysia antara negara yang mempunyai bilangan kontraktor berdaftar yang sangat banyak.

2. Jumlah kontraktor yang besar ini terutamanya kontraktor Kelas F mungkin sukar untuk dikawal dari segi aktiviti dan kualiti projek dalam industri pembinaan.

3. Untuk memacu terus pembangunan dengan lebih pantas dalam merealisasikan Wawasan 2020, negara memerlukan lebih banyak peruntukan kewangan bagi tujuan perbelanjaan pembangunan.

4. Aktiviti pembangunan ini menjadi punca rezeki utama para kontraktor dalam mendapatkan tender dan projek-projek pembangunan menjadi nadi pertumbuhan ekonomi negara.

5. Namun, aspek yang amat diambil berat ialah bukan sahaja kuantiti projek yang banyak, tetapi aspek kualiti juga perlu diutamakan.

6. Beberapa tragedi seperti stadium runtuh di Kuala Terengganu dan jambatan gantung runtuh di Kampar perlu dipandang serius dari segi kawalan kualiti projek khususnya pemantauan yang lebih rapi ke atas kualiti kontraktor yang dilantik dan bahan binaan yang digunakan.

7. Aspek penentuan kepakaran kontraktor seharusnya tidak terhad kepada kontraktor Kelas A sahaja, tetapi perlu diaplikasi juga kepada kontraktor Kelas yang lebih rendah kerana bilangan mereka lebih banyak dan menjadi sub contractor kepada main contractor.

8. Apabila ada stadium mahal yang runtuh hanya setahun selepas dibina dan jambatan yang runtuh selepas 2 atau 3 minggu siap dibina, perkara ini bukanlah sesuatu yang biasa atau takdir, tetapi ia adalah kejadian luar biasa.

No comments: