Saturday, October 24, 2009

PENSWASTAAN IJN

1. Kebelakangan ini terdapat usaha oleh pihak tertentu yang cuba untuk menswastakan perkhidmatan oleh pihak Institut Jantung Negara (IJN).

2. Cadangan yang telah dikemukakan ialah sama ada menswastakan sepenuhnya atau sebahagian perkhidmatan IJN. Pihak yang mengemukakan cadangan ini merupakan syarikat swasta yang sememangnya mengutamakan aspek keuntungan semata-mata.

3. Saya fikir usaha tersebut sebagai satu tindakan yang kurang prihatin dan tidak bertanggungjawab terhadap kebajikan keseluruhan rakyat Malaysia. Pihak ini hanya melihat aspek ingin membuat keuntungan daripada masalah utama yang menjadi punca utama kematian paling ramai rakyat Malaysia iaitu penyakit jantung.

4. Kos rawatan dan pembedahan jantung adalah yang paling mahal berbanding rawatan lain dan semestinya ramai rakyat Malaysia terutama golongan berpendapatan rendah dan sederhana tidak mampu untuk menanggung sendiri pembiayaan kos itu sekiranya mendapatkan rawatan dan pembedahan di hospital-hospital swasta. Justeru, IJN adalah pilihan yang terbaik pada masa ini. Manakala hospital biasa milik kerajaan masih masih belum cukup kepakaran dalam aspek pembedahan jantung, justeru banyak kes kritikal dan kompleks akan dihantar ke IJN.

5. Tetapi jika IJN diswastakan sama ada sebahagian ataupun sepenuhnya, maka ramai rakyat yang akan dinafikan hak dan kebajikan mereka mendapat rawatan yang sebaiknya dan ramai yang akan mati lebih cepat di atas sikap ketidakprihatinan kerajaan yang membenarkan menswastakan IJN.

6. Walaupun kos rawatan dan pembedahan jantung adalah mahal tetapi sekurang-kurangnya di IJN masih terdapat saluran perkhidmatan sosial kepada golongan tertentu untuk mendapatkan rawatan dan pembedahan jantung pada kos yang lebih berpatutan berbanding hospital swasta.

7. Saya fikir IJN tidak boleh diswastakan sama ada sebahagian atau sepenuhnya pada masa hadapan kerana majoriti rakyat negara ini bukanlah orang kaya dan dalam hal kebajikan terhadap pesakit kronik dan kritikal seperti penyakit jantung kerajaan perlu menyediakan satu altenatif perkhidmatan bersandarkan aspek kebajikan sosial seperti yang IJN lakukan sekarang.

8. Kita tidak boleh terlalu tamak mengambil keuntungan ke atas risiko penyakit dan kematian orang ramai.

No comments: