Friday, October 9, 2009

RISIKO GEMPA : BANGUNAN DI MALAYSIA

1. Entry saya pada 2 Oktober 2009 ada mengulas tentang komen Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan yang mendakwa bangunan-bangunan di Malaysia selamat daripada gempa bumi.

2. Saya fikir mungkin dakwaan Menteri berkenaan bangunan di Malaysia masih selamat kerana beliau hanya merujuk kepada gempa bumi 7.6 skala richter di Padang, Indonesia dan kesannya ke atas Malaysia. Mungkin pada kali ini, kita masih bernasib baik, tetapi bagaimana pula dengan masa hadapan jika berlaku gempa bumi yang lebih kuat seperti yang diramalkan oleh pakar?


3. Beberapa hari lalu saya telah menonton satu rancang bualbicara di salah satu saluran tv di mana tetamu yang dijemput ialah Profesor Dr. Azlan Adnan yang merupakan Profesor Kejuruteraan Gempa Bumi, Fakulti Kejuruteraan Universiti Teknologi Malaysia.

4. Menurut beliau, sehingga kini semua bangunan di Malaysia tidak mempunyai teknologi binaan yang boleh berdepan dengan risiko gempa bumi kecuali hanya satu bangunan sahaja buat masa ini yang dipasang dengan 'pengasing tapak' (base isolator) itupun bangunan yang dieksperimen sahaja.



5. Penggunaan base isolator telah pun digunakan pada bangunan-bangunan di Jepun dan Amerika Syarikat sejak 20 tahun yang lalu lagi, sebagai persediaan menghadapi gempa, tetapi di Malaysia hanya dijadikan eksperimen pada sebuah bangunan.



6. Base isolator ini diperbuat daripada getah dan mengandungi susunan kepingan besi di dalamnya dan dipasang di bawah tiang-tiang bangunan sebagai pengasing antara tanah dan tiang bangunan. Peranan base isolator ini ialah menyerap gegaran yang berlaku pada tanah dan memastikan bangunan dalam stabil apabila berlaku gempa. ini sekurang-kurangnya mengurang kan risiko kemusnahan pada bangunan.

7. Tetapi teknologi ini telah lama dan masih digunakan lagi bersama pelbagai teknologi baru sekarang termasuk rekabentuk Earthquake Building Resistant. Malaysia belum pun mengaplikasi teknologi 20 tahun lepas sekurang-kurangnya.

8. Merujuk kepada Pelan Intensiti Gempa Bumi terbaru yang dikemukakan oleh Profesor itu, didapati tahap risiko kemusnahan di Pantai Barat Semenanjung Malaysia berada pada tahap VI dan VII. Tetapi pelan intensiti yang ditunjukkan di bawah hanya dapat saya perolehi yang dikeluarkan pada tahun 2004.

9. Menurut Profesor itu juga, sejarah menunjukkan gempa akan berulang pada tempat yang sama antara 100 hingga 200 ratus tahun, malah gempa yang boleh berlaku pada masa depan diramalkan akan lebih kuat berbanding yang sebelumnya. Rajah di bawah menunjukkan gempa bumi yang pernah berlaku (tidak termasuk yang berlaku di Tasikmalaya dan Padang, Indonesia).


10. Rajah di bawah menunjukkan risiko tahap kerosakan yang berlaku di Padang, Indonesia pada 30 September yang lalu dan saya dapati warna yang sama seperti yang saya lihat pada Pelan Intensiti Gempa terbaru yang dikaji oleh pihak UTM terhadap risiko tahap kerosakan di Pantai Barat Semenanjung Malaysia yang dikemukakan dalam rancangan tv itu.


11. Profesor Dr. Azlan Adnan juga telah mengulas isu ini di media. Baca di sini.

12. Saya fikir saya sendiri sudah tidak perlu berasa terlalu selamat daripada kesan risiko gempa bumi yang berlaku di Sumatera, tetapi saya fikir saya paling tidak selamat apabila mengetahui bahawa bangunan yang saya duduki dan kunjungi di negara ini tiada satu pun mempunyai aspek keselamatan risiko gempa bumi di masa hadapan.

1 comment:

waris alam said...

Bangunan di Malaysia bukan saja diancam oleh kesan gempa bumi di negara jiran tetapi juga menerima ancaman dari kontraktor yang terlibat dlm rasuah semasa pembinaan bangunan...Bangunan yang dibina oleh kontraktor seperti ibarat retak menanti belah sahaja..