Sunday, October 11, 2009

BAGAN PINANG

1. Memang telah dijangka, keputusan PRK Bagan Pinang dimenangi oleh Tan Sri Mohd Isa Samad dengan majoriti besar sebanyak 5, 435 undi.

2. Saya fikir kemenangan ini banyak dipengaruhi oleh jasa Tan Sri Isa sebelum ini yang pernah mentadbir negeri itu selama 22 tahun sebagai Menteri Besar. Jasa Tan Sri Isa yang bukan kepalang dalam pembangunan negeri menyebabkan beliau mendapat sokongan padu pengundi tempatan.

3. Saya mengucapkan tahniah kepada Tan Sri Isa atas kemenangan beliau.

4. Tetapi secara peribadi saya masih berpendirian tindakan Tan Sri Isa bertanding walaupun telah menang dalam PRK Bagan Pinang itu bukanlah satu tindakan yang tepat.

5. Seharusnya pengalaman yang luas dan lama dalam politik dan pentadbiran negeri serta negara menjadikan Tan Sri Isa sebagai seorang pemimpin yang disegani dan dihormati. Apabila seseorang pemimpin yang disegani dan dihormati, maka seharusnya mereka tidak pula bersifat tamak kuasa.

6. Seharusnya tempoh 30 tahun menjadi ahli politik dan 22 tahun pernah menjadi Menteri Besar melayakkan Tan Sri Isa menjadi seorang pakar penasihat yang ulung dalam melahirkan pemimpin-pemimpin pelapis generasi baru untuk memimpin negeri dan negara. Bukannya beliau terus mencari peluang menggunakan pengaruhnya untuk kepentingan diri mengukuhkan kuasa.

7. Walaupun menang pilihanraya, namun saya fikir UMNO tidak berjaya membuktikan perubahan mereka membersihkan moral parti kerana pemimpin yang menang mempunyai rekod yang kurang bersih dan UMNO kekurangan generasi pelapis yang berwibawa untuk diketengahkan sebagai pemimpin baru bagi mengukuhkan parti tersebut.

8. Kekurangan itu disebabkan sikap ramai pemimpin veteran yang masih tamak kuasa dan hanya mahu menjaga kepentingan diri.

9. Secara peribadi saya fikir jika keadaan ini berterusan, maka usaha dan matlamat pengukuhan parti itu semakin jauh dari sasaran.

10. Hari ini dan masa depan, rakyat semakin bijak menilai dan membuat keputusan.

No comments: