Saturday, August 1, 2009

DEMONSTRASI JALANAN BUKAN BUDAYA

1. Secara peribadi saya menolak budaya demonstrasi jalanan sebagai cara untuk membantah sesuatu perkara (anti) mahupun untuk menyatakan sokongan (pro) untuk perkara tersebut.

2. Saya dapati demonstrasi jalanan ini semakin dijadikan budaya oleh pihak tertentu di negara ini - ianya bukanlah satu tindakan yang baik dan sangat negatif untuk perkembangan intelektual rakyat dan kemajuan negara.


Sumber : The Star Online

3. Saya juga dapati demonstrasi jalanan ini sering dianjurkan dan disertai oleh orang atau pihak yang sama yang mengeskploitasi cara ini untuk merealisasikan impian politik dan kepentingan peribadi mereka. Orang-orang atau pihak yang berbudaya seperti ini saya fikir kurang layak dan sesuai untuk menjadi pemimpin dan menerajui pemerintahan negara yang saya cintai ini.

4. Hari ini menurut laporan media hampir 500 orang telah ditahan dalam demonstrasi jalanan berkaitan Gerakan Mansuh ISA di mana antara yang ditahan adalah golongan wanita dan remaja di bawah umur.

5. Saya amat percaya dan yakin sebahagian besar mereka yang terlibat dalam demonstrasi jalanan ini atau yang ditahan sebenarnya mereka sendiri pun tidak faham apa yang sedang mereka perjuangkan, sebaliknya mereka hanya menjadi mangsa pihak tertentu yang telah mengeksploitasi pemikiran mereka untuk turut serta menyertai demonstrasi. Saya amat kasihan dengan mereka ini.

6. Ada banyak cara lagi untuk kita menyatakan sokongan dan bantahan terhadap sesuatu perkara, di mana antara cara yang terbaik adalah melalui perundingan dan mengadakan pertemuan dengan pihak yang bertanggungjawab mengikut saluran yang betul. Mungkin cara yang paling akhir ialah melalui undi dalam pilihanraya nanti, tunjukkan suara anda pada waktu itu, tetapi bukannya melalui demonstrasi seperti ini.

7. Kita perlu wariskan sebuah negara yang aman, harmoni, mempunyai budaya kemasyarakatan berfikiran bijak dan beretika tinggi kepada generasi masa hadapan.

2 comments:

waris alam said...

Demonstrasi jalanan bukan satu platform kpd masyarakat Malaysia untuk meluahkan rasa tidak puas hati, ketidakselesaan dan sebagainya. Malaysia mempunyai satu saluran yang jelas dan setiap rakyat mempunyai wakil di Parlimen yang mulia..Sebagai sebuah negara yang menuju ke arah kemajuan rakyatnya harus berfikiran matang dan bijak menilai sama ada tindakan itu bijak atau tidak....ada lunas undang2 yang akan menjaga setiap hak rakyat untuk bersuara..jadi gunakan saluran yang betul untuk melontarkan rasa ketidakpuasan dan ketidakselesaan itu...jangan jadikan budaya demonstrasi jalanan sebagai satu pendekatan untuk mendapatkan sesuatu..

Syahril Said said...

saya setuju dengan pendapat saudara..