Tuesday, August 11, 2009

RUGI APABILA TERLALU TAMAK

1. Sifat tamak sering menyebabkan kerugian berbanding keuntungan.

2. Ini dapat dilihat yang terbaru berlaku kepada 23 keluarga penduduk Kampung Buah Pala, Pulau Pinang.

3. Oleh kerana sikap mereka yang tidak mahu bertolak ansur dan suka meminta yang bukan-bukan menyebabkan pihak pemaju enggan berunding lagi dengan mereka dan tidak akan memberikan apa-apa pampasan pun. Pemaju boleh merobohkan rumah mereka pada bila-bila masa sahaja.

4. Kerajaan Negeri Pulau Pinang pun sudah tidak mahu membantu kerana menganggap penduduk kampung berkenaan dan wakil yang mereka lantik mempunyai agenda lain di sebalik tuntutan yang melampau.

5. Pergantungan para penduduk terhadap wakil dan peguam yang mereka lantik saya fikir merupakan kesilapan besar mereka kerana saya percaya orang atau pihak yang mewakili penduduk kampung itu ada agenda tersembunyi untuk tujuan kepentingan mereka, bukannya menjaga kepentingan penduduk kampung itu.

6. Yang rugi adalah penduduk kampung sendiri kerana jika benar, mereka harus berpindah keluar tanpa mendapat apa-apa.

7. Pihak yang mewakili mereka tidak akan rugi kerana mereka hanya ingin melaksanakan agenda tersendiri.

8. Penduduk kampung itu yang telah berpindah keluar lebih awal sebelum ini lebih untung kerana mereka menerima pampasan daripada kerajaan negeri sebelum ini.

9. Kerajaan negeri ataupun kerajaan pusat tidak terikat dari segi undang-undang untuk memberikan pampasan kepada penduduk-penduduk kawasan setinggan yang harus berpindah dan rumah mereka dirobohkan. Ini telah berlaku di banyak kawasan dan negeri lain terutamanya di Selangor yang mana mensasarkan setinggan sifar. Banyak kawasan setinggan di Selangor dirobohkan dan penduduk tidak mendapat apa-apa pampasan cuma ada sebahagian mereka diberi tempat tinggal baru yang mana mereka perlu menyewa atau membeli rumah yang disediakan.

10. Jadi jika penduduk setinggan yang lain boleh berpindah dan ada yang tidak dibayar apa-apa pampasan, maka apakah keistimewaan yang ada pada 23 keluarga penduduk setinggan Kampung Buah Pala ini menyebabkan mereka terlalu istimewa untuk menuntut itu dan ini?

No comments: