Saturday, August 15, 2009

ISRAEL PERLU DEDAH PROGRAM NUKLEAR

1. Kita selalu mendengar dan membaca Amerika dan sekutunya melobi PBB dan Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA) untuk menyiasat Program Nuklear yang dibangunkan di negara tertentu seperti Iraq, Iran, Syria dan terbaru Korea Utara serta beberapa negara lain yang mereka percaya boleh mengancam kedudukan mereka sebagai kuasa besar dunia.

2. Israel juga sebuah negara yang amat jahat dan secara terang-terangan menyerang Palestin dan Syria. Ramai pakar nuklear mendedahkan bahawa senjata dan peluru berpandu yang digunakan oleh Israel untuk menyerang negara lain turut mempunyai kesan nuklear, tetapi dinafikan Israel.

3. Walaupun pendedahan itu dibuat, tetapi Amerika dan sekutunya yang lain tidak pula mendesak Israel mendedahkan program nuklear negara itu.

4. Sehingga kini Israel enggan menandatangani Perjanjian Pengawalan Senjata Nuklear (NPT) dan membuka kemudahan nuklearnya kepada pemeriksaan IAEA.

5. Tidak ada pula desakan supaya IAEA menyiasat di Israel sepertimana mereka telah mendesak IAEA pergi ke negara-negara Islam.

6. PBB pun kurang serius dalam hal-hal berkaitan sekutu Amerika terutamanya Israel

7. Hari ini kita masih sibuk dengan kelekaan mencari keadilan dalam Malaysia yang kononnya negara ini diperintah secara tidak adil, tetapi kita jarang pernah berfikir bagaimana bentuk keadilan yang perlu kita perjuangkan dalam membentuk dunia masa hadapan.

8. Sedangkan kita tahu dan sedar bahawa kuasa-kuasa besar ini tidak pernah pun adil dalam mengurus dunia, tapi ada pula pihak di negara ini yang cuba mendapatkan perhatian kuasa besar berkenaan untuk mencampuri urusan di negara ini kononnya mereka ingin menegakkan 'keadilan' dan 'demokrasi' kepada rakyat.

9. Bagi pendapat saya pihak inilah sebenarnya 'pengkhianat' negara dan cuba 'membunuh' kedaulatan negara ini.

No comments: