Wednesday, August 26, 2009

MOHON KEAMPUNAN DARI YANG MAHA ESA

1. Terima kasih kepada saudara yang dikenali dengan nickname 'me' di ruangan chatting blog saya kerana memperbetulkan akidah saya yang tanpa sedar saya tersilap.

2. Kesilapan itu bermula apabila saya mula memaparkan fadhilat solat tarawih dari malam pertama hingga malam ke 5 yang saya ambil daripada laman web Jabatan Agama Islam Negeri Perak :
http://jaipk.perak.gov.my

3. Saudara 'me' menegur saya dengan memberitahu bahawa itu adalah Hadis palsu yang diadakan-adakan.

4. Memanglah saya ini bukanlah seorang alim dalam hal ehwal agama dan tidak mempunyai ilmu agama terkhusus lagi tinggi tahap tasaufnya.

5. Tetapi saya sangat ambil berat dalam kewajipan agama dalam kehidupan harian saya.

6. Saya bukanlah seorang arif tentang kitab agama, tetapi ada beberapa kitab yang saya simpan dan hanya rujuk apabila perlu (nampaklah ketidakarifan saya tentang ilmu kitab).

7. Tetapi saya tidaklah seperti sesetengah golongan yang wujud seperti golongan anti Hadis ataupun golongan anti Hadis Dhaif, kerana saya juga menjadikan Hadis Dhaif sebagai rujukan tertentu.

8. Saya amat setuju dengan rakan blogger saya iaitu saudara HAMKA tentang pendapat beliau mengenai Hadis Dhaif. (boleh baca melalui link berikut : keretamayat.blogspot.com)

9. Berdasarkan bukti (seperti yang tertera di laman web JAIS maka saya akui ianya Hadis yang palsu (jika benar berdasarkan pendapat-pendapat ulamak)

10. Maka dengan itu saya telah melakukan dosa besar tanpa sedar, justeru, saya memohon maaf kepada semua pihak yang telah membaca entry sebelum ini (yang telahpun saya 'delete') usahlah diyakini akan fadhilat itu. Tetapi teruskan ibadah solat tarawih dengan sempurna moga kita akan mendapat ganjaran pahala daripada Yang Maha Esa.

11. Antara saya dengan Tuhan, saya telah memohon keampunan-Nya, semoga kemuliaan Ramadhan ini dosa-dosa saya diampunkan oleh-Nya.

12. Cuma apa yang saya kesalkan bagaimana Jabatan Agama Islam Perak masih mengekalkan artikel seperti itu (Hadis Palsu) di dalam laman web rasminya menyebabkan orang-orang tidak terlalu arif tentang agama seperti saya terkeliru. Kerana saya ambilnya daripada laman web rasmi sebuah jabatan agama, bukanlah daripada blog-blog persendirian.

13. Semoga pengajaran ini amat berguna untuk saya dah lebih memberi ruang untuk mendalami ilmu agama dari semasa ke semasa.

No comments: