Saturday, August 15, 2009

WANG PALSU : CUBAAN MENIPU PELANGGAN

1. Pukul 12.30 malam tadi saya singgah makan di salah satu restoran nasi kandar 24 jam di Sungai Petani

2. Sebelum itu saya luangkan masa temankan En. Yusuf Pon jalan-jalan di up town Sungai Petani (datang dari Alor Setar semata-mata nak lihat up town di situ)

3. Semasa membayar harga makanan di kaunter restoran berkenaan, saya diberi wang baki oleh mamak di kaunter itu.

4. Semasa saya menerima wang baki, saya perasan wang kertas yang diberikan kepada saya agak pelik, nampak macam kertas yang dicetak seolah-olah wang kertas biasa tetapi dakwat cetakan dah kabur

5. Saya ambil wang itu dan tanya semula mamak berkenaan sama ada itu wang atau kertas, mamak berkenaan terus terkejut (kerana saya sedar dia cuba menipu) dan cepat-cepat dia ambil kertas itu dan bagi wang kertas lain yang sebenar.

6. Jadi kesimpulannya, saya fikir ada usaha cubaan menipu pelanggan di restoran berkenaan khususnya pada waktu tengah malam yang kebanyakannya ramai pelanggan tidak prihatin atau mengantuk lalu ambil wang palsu itu dan terus masukkan ke dalam dompet tanpa memeriksa kesahihan wang yang diterima.

7. Saya fikir kita harus berhati-hati apabila makan di restoran berkenaan atau cawangan-cawangannya di tempat lain kerana saya percaya ada sebahagian mereka berani melakukan perkara ini kerana ramai di kalangan pelanggan tidak begitu prihatin.

2 comments:

anies said...

en, sy dok sg petani en...restoran mna en,nashmir @ pelita en

Syahril Said said...

Pelita...hati-hati..:-)