Friday, August 14, 2009

KILANG HARAM KENAPA TIDAK DIHARAMKAN?

1. Laporan dalam Buletin Utama malam ini menarik perhatian saya berkenaan status kilang haram

2. Laporan media mengatakan sumber air bersih yang kita minum semakin tercemar akibat pembuangan sisa-sisa toksik beracun yang tidak dirawat dengan betul dibuang ke dalam sistem saliran atau sungai oleh operasi kilang-kilang haram.

3. Di Selangor dilaporkan mempunyai lebih 3000 kilang haram!

4. Bagaimana boleh wujud sebegini banyak kilang haram ini? Bagaimana operasi dan kewujudan kilang-kilang haram ini dibenarkan?

5. Setahu saya di Selangor juga turut mempunyai portfolio untuk pemantauan kilang haram sama ada oleh Exco kerajaan negeri ataupun pihak berkuasa tempatan.

6. Maknanya kewujudan kilang-kilang haram ini seperti diiktiraf untuk terus beroperasi.

7. Definisi dan kriteria kilang haram ini saya kurang maklumat dan saya perlu mendapatkan penjelasan daripada seorang rakan saya yang bertugas di salah satu PBT di Selangor. Dia juga terlibat dalam portfolio pemantauan kilang haram ini.

8. Saya fikir kilang haram ni bukan sahaja ditakrifkan terhadap kilang-kilang yang beroperasi tanpa lesen, tetapi turut melibatkan kilang-kilang yang berlesen tetapi beroperasi di kawasan yang tidak sesuai untuk aktiviti perindustrian dan pembinaan kilang tidak mematuhi garispanduan dan piawaian yang telah ditetapkan.

9. Bagaimana keadaan ini dibenarkan? bukan sahaja masalah ini berlaku di Selangor tetapi di negeri-negeri lain juga.

10. Semestinyalah kalau kilang-kilang haram ini beroperasi tanpa lesen, spesifikasi bangunan kilang dan aktiviti pengeluaran tidak mematuhi garispanduan, maka banyaklah kesalahan dan pencemaran yang boleh berlaku bukan sahaja ancaman kepada sistem saliran tetapi juga bentuk-bentuk pencemaran lain juga boleh berlaku.

11. Apa yang saya faham, apa sahaja yang berkaitan 'haram' pasti tidak boleh dibenarkan tetapi kenapakah kilang-kilang 'haram' ini masih wujud dan semakin banyak pula?

3 comments:

sUe said...

salam..

sUe said...

salam..en..shahril..saya suhaila bawah en.yusuf pon..wat prktikal kat MPKK..saya buat tjuk kilang haram..kajian kes kat kilang le tyre & oil kg kamunting ulu paip..
blh saya kongsi mklumat yg en.shah ada?tujuannya nk btulkn ayat atau maklumat yg kureng betul..tau ja la..saya rasa en. byk info sal kilang haram..g pn en kata ada kwan kat slagor yg bleh jelaskan ap yg kurang jelas..hehe..blh la saya topup ap yg kurang..cth ulasan karya..saya buat mngenai kesan, masalah, dan peranan pihak berwajib eg: MPKK..blh ek kita share..

sUe said...

salam..en blh anto kat blog saya atau emel honeyz_suhaila@yahoo.com.my..
jasa mu ttp ku kenang..
saya byk kali gak kelas ngn en..
tp mb en xigt saya dah..
salam ramadhan..bt en.shahril yg memang sntiasa cool..