Wednesday, August 19, 2009

CADANGAN PEMBINAAN KUIL TIADA DALAM PELAN

"Kuil tidak boleh dibina di tapak di Seksyen 23 dekat sini seperti yang diputuskan oleh kerajaan negeri kerana pelan pembangunan tidak memasukkan pembinaan rumah ibadat di kawasan tersebut.

Pembangunan di sesuatu kawasan mesti mengikut perancangan yang telah dipersetujui setelah melalui proses hebahan dan diwartakan oleh pihak berkuasa. Tindakan kerajaan negeri Selangor mahu meneruskan pembinaan kuil itu adalah tidak betul dan menyalahi proses undang-undang.

Mengikut peraturan, jika mahu membuat projek yang tidak dinyatakan dalam pelan pembangunan, maka pendengaran awam perlu dilakukan terlebih dahulu. Dari situ baru diputuskan sama ada projek itu boleh diteruskan atau sebaliknya. Tetapi kerajaan negeri telah membuat keputusan membina kuil itu tanpa membuat pendengaran awam".

- Datuk Salamon Selamat, bekas Datuk Bandar Shah Alam


1. Saya amat bersetuju dengan ulasan bekas Datuk Bandar Shah Alam ini (Kenapa hanya bekas Datuk Bandar yang ulas? Kenapa pula bukan Datuk Bandar sekarang yang sepatutnya memberitahu tentang perkara ini?).

2. Apa-apa cadangan pembangunan termasuklah pembinaan rumah ibadat (masjid, kuil, gereja dan lain-lain) perlu melalui proses permohonan kelulusan perancangan seperti kebenaran merancang dan lain-lain.

3. Cadangan pembangunan (terutama tapak rumah ibadat) perlu dimasukkan ke dalam cadangan pembangunan semasa proses penyediaan pelan pembangunan (Local Plan) untuk mendengar pendapat dan bantahan awam (public participation).

4. Cadangan tapak sesuatu rumah ibadat perlu diletakkan di kawasan majoriti penganut agama tersebut, bukannya di kawasan majoriti penganut agama lain supaya tidak mendatang sebarang pertikaian kelak (sebab itulah ianya perlu dibuat pendengaran awam sebelum diluluskan).

5. Tanpa mematuhi garispanduan perancangan dan pelan pembangunan, maka tapak sesuatu rumah ibadat tidak boleh diubah (tukar lokasi) secara sewenang-wenangnya.

No comments: