Wednesday, August 12, 2009

BENCANA : KEPEKAAN DAN PERSEDIAAN KITA?

1. Beberapa bulan lalu kita hanya mendengar, membaca dan melihat laporan tentang penularan virus Influenza H1N1 dan menghitung angka kematian akibat virus itu yang berlaku di Mexico, Amerika Syarikat dan beberapa lagi di negara Barat.

2. Tetapi hari ini kita mendengar, membaca dan melihat kes jangkitan H1N1 telah mencecah hampir 2,500 orang manakala angka kematian meningkat kepada 44 orang di negara ini!

3. Sebelum tahun 2004, kita hanya mendengar, membaca dan melihat gempa bumi dan tanah runtuh kerap berlaku di Jepun dan negara lain yang jauh dari Malaysia,

4. Tetapi selepas 26 Disember 2004 gempa bumi pada skala tinggi iaitu 8.9 skala richter berlaku di laut berdekatan Acheh menyebabkan tsunami besar memusnah sebahagian Banda Acheh dan mengorban hampir 200,000 nyawa termasuk di beberapa negara lain seperti Sri Lanka, Thailand dan sebahagian kemusnahan kecil dan beberapa kematian turut berlaku di Malaysia.

5. Pada ketika itu menurut pakar seismologi (pakar gempa bumi) jika gempa yang berlaku mencecah pada skala 9.1 magnitud, maka kesan tsunami akan melanda serta memusnahkan separuh kepulauan Semenanjung Malaysia! Alhamdulillah, Allah masih melindungi kita semua.

5. Hampir setiap bulan gempa bumi berlaku di Jepun, banyak kemusnahan dan kerosakan berlaku di negara itu. Kita boleh bayangkan penderitaan penduduk Jepun. Tetapi kita hanya diuji dengan tragedi tanah runtuh di Bukit Antarabangsa pada awal tahun lepas, namun kita sangat ngeri dengan tragedi itu dan bersimpati melihat penderitaan mereka yang terlibat menjadi mangsa.

6. Kelmarin, media melaporkan gempa bumi kuat melanda sekitar Tokyo iaitu pada skala 6.5 magnitud mengakibatkan berlaku tanah runtuh di Tokyo hingga menyebabkan perkhidmatan 'kereta api peluru' Shinkansen digantung sementara waktu manakala pihak Pusat Kajian Geologi Amerika Syarikat (USGS) melaporkan satu gempa bumi berasingan bermagnitud 7.6 menggegarkan Lautan Hindi.

7. Pakar seismologi percaya Tokyo menghadapi kemungkinan 90 peratus dilanda satu gempa bumi besar dalam tempoh 50 tahun akan datang. Profesor seismologi di Universiti Tokyo, Katsuyuki Abe berkata pihaknya sedang mengkaji sama ada gempa bumi kelmarin menjadi petanda akan berlakunya satu gempa bumi besar yang dijangka boleh melanda rantau ini pada bila-bila masa!

8. Kajian pakar juga menunjukkan akibat gempa bumi besar di Acheh dan Nias di Indonesia, kini Malaysia turut terdedah ke dalam garisan aktif risiko gempa bumi pada masa akan datang.

9. Perang juga satu bencana, jika sekarang kita mendengar, membaca, melihat peperangan, pemberontakan, kesengsaraan dan penderitaan berlaku di Gaza-Palestin, Afghanistan, Iraq dan Pakistan, tetapi kita juga harus tahu pemberontakan juga telah berlaku di utara sempadan negara kita iaitu di Selatan Thailand dan Korea Utara sedang mendedahkan rantau ini kepada risiko peperangan nuklear!

10. Demonstrasi jalanan juga semakin diterima sebagai budaya oleh pihak tertentu di negara ini.

11. Pada masa kita mendengar, membaca dan melihat segala bentuk bencana melanda tempat lain, kita juga harus berfikir bahawa bencana tidak pernah memilih tempat dan bangsa, lambat atau cepat kita harus peka dan membuat persediaan menghadapi risiko bencana.

12. Sejauhmanakah kita pernah berfikir dan bersedia?

No comments: