Saturday, January 9, 2010

REAKSI MEDIA ANTARABANGSA

1. Saya percaya isu semasa tentang penggunaan kalimah Allah di Malaysia kini mendapat liputan dan perhatian tinggi daripada media antarabangsa.

2. Oleh kerana mereka (media asing) ini menganggap isu ini melibatkan antara Kristian dan Islam, maka mereka sangat berminat untuk mengikuti isu ini dengan dekat tertutamanya dalam menarik perhatian negara-negara bukan Islam dan kuasa besar seperti Amerika Syarikat dan sekutunya.

3. Seperti yang boleh dijangka isu ini akan dimanipulasi oleh media asing untuk menggambarkan bahawa umat Islam dan Kristian sedang berbalah.

4. Isu ini didapati semakin membesar apabila terdapat 3 buah gereja telah dilontarkan bom petrol oleh pihak yang tidak bertanggungjawab manakala dalam masa yang sama dapat dilihat umat Islam membuat perhimpunan-perhimpunan memprotes mengenai keputusan mahkamah.

5. Secara peribadi saya mengutuk tindakan pihak yang SANGAT TIDAK BERTANGGUNGJAWAB ke atas pengeboman 3 buah gereja berkenaan. Tindakan mana-mana pihak dalam merosakkan dan mencemarkan rumah ibadat seperti masjid, gereja, kuil dan tokong adalah sangat melampau.

6. Media asing menggunakan kesempatan ini dengan cuba memberi imej buruk kepada umat Islam di Malaysia. Sehubungan itu, saya menyeru kepada semua pihak sama ada orang Islam dan bukan Islam agar bertenang dan menangani isu ini secara bijak dan berdiplomasi.

7. Jika keadaan ini tidak ditangani segera secara baik dan bijaksana, maka media asing serta negara asing seperti Amerika akan terus memanipulasi isu ini dan seterusnya boleh mengundangkan cubaan campurtangan asing yang boleh memburukkan lagi keadaan.

8. Berikut adalah salah satu contoh tindakan media asing (CNN) yang tidak bertanggungjawab membuat laporan dan video yang cuba memburukkan imej Islam berkaitan isu ini. Klik sini.

No comments: