Monday, January 11, 2010

PELIHARA PERPADUAN AGAMA DAN BANGSA

1. Saya melihat tindakan pihak-pihak tertentu yang tidak bertanggungjawab membakar beberapa gereja dan surau adalah cubaan yang sangat hina bertujuan untuk menimbulkan ketegangan agama dan huru-hara di Malaysia.

2. Tindakan-tindakan tersebut juga bertujuan merosakkan perpaduan agama dan bangsa yang telah sedia terbina baik sebelum ini.

3. Saya percaya mereka yang melakukan perkara ini sebenarnya berniat jahat. Mereka mahu melihat negara kita dalam keadaan yang tidak stabil dan cuba mengambil kesempatan daripada konflik isu penggunaan kalimah Allah sebagai medium untuk membakar semangat keagamaan dan perkauman. Mereka cuba menciptakan keadaan tegang di mana satu pihak akan menuduh pihak yang lain dalam isu pembakaran gereja dan surau ini. Mereka ini seronok bila melihat negara menjadi tidak aman dan huru hara.

4. Jika keadaan dalam negara huru hara, ini akan memberikan banyak kesempatan lain kepada golongan ini seperti mendesak campurtangan dari luar atau cuba memberi imej yang buruk kepada Malaysia kerana ianya sebuah negara Islam.

5. Justeru, sebagai masyarakat yang telah matang dari sebuah negara yang telah lebih 50 tahun merdeka, saya menyeru semua pihak mengendalikan isu ini secara bijak dan aman. Tindakan bantahan demi bantahan melalui demontrasi dan perhimpunan untuk memprotes isu ini tidak banyak membantu atau menyelesaikan konflik ini. Cara yang terbaik adalah melalui perbincangan, persepakatan, permuafakatan dan toleransi antara agama.

6. Berdasarkan hakikat bahawa Malaysia adalah sebuah negara bertunjangkan budaya Melayu dan kepercayaan kepada agama Islam, maka ianya tidak boleh disamakan dengan negara-negara lain, justeru semua pihak terutamanya bukan Islam dan bukan Melayu harus sedar akan hakikat agama, budaya dan amalan masyarakat Malaysia. Oleh itu, seharusnya kita bertindak bijak, bertoleransi dan saling bantu membantu. Jadi bagi pihak yang terlibat dalam konflik tuntutan penggunaan kalimah Allah oleh pihak Kristian ini, belajarlah daripada pengalaman konflik ini supaya berfikirlah secara matang dan rasional sebelum bertindak terhadap sesuatu isu yang boleh menggugat sensitiviti mana-mana agama dan masyarakat ibarat usahlah dijolok sarang tebuan jika sudah tahu risikonya adalah sangat buruk.

7. Bagi orang Melayu hentikanlah bantahan dalam bentuk demontrasi dan perhimpunan umum. Selesaikan isu dan konflik secara semangat perpaduan.

8. Dalam keadaan yang boleh menimbulkan huru hara dalam negara adalah sangat tidak menguntungkan kita, sebaliknya hanya akan merugikan masa depan pembangunan negara dan pembinaan tamadun generasi akan datang.

9. Marilah kita kembali bersatupadu sebelum ianya menjadi semakin terlewat.





No comments: