Saturday, January 2, 2010

GUNA KALIMAH ALLAH

1. Keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 31 Disember 2009 lalu yang telah membenarkan penggunaan kalimah Allah oleh pihak Gereja Katolik dan agama lain AMAT MENDUKACITAKAN saya dan saya percaya ini turut dirasai oleh sebahagian besar umat Islam di Malaysia.

2. Tindakan itu boleh memberi padah dan bencana yang dashyat di masa hadapan ke atas sebahagian besar umat Islam kerana ianya boleh mendatangkan kekeliruan dan memungkinkan disalahgunakan oleh sesetengah pihak untuk menyesatkan akidah orang Islam.

3. Saya lebih bimbang kesan negatifnya kepada generasi muda dan remaja sekarang dan impak buruk terhadap akidah umat Islam generasi akan datang.

4. Saya melihat perkara ini amatlah besar kesannya justeru seharusnya demi cintakan agama, saya menggesa semua pihak seperti para ulamak, parti politik, pemimpin Islam, NGO's Islam, serta pelbagai pihak yang berkaitan Islam mengetepikan perbezaan ideologi dan fahaman masing-masing, sebaliknya perlu bersatu mendepani isu ini dengan segera.

5. Berdasarkan keputusan mahkamah, saya fikir walaupun Hakim bersandarkan Artikel 11 dalam Perlembagaan Persekutuan, namun hakikatnya Allah dan Islam lebih tinggi darjatnya daripada Perlembagaan tersebut.

6. Janganlah kerana taksub kepada Perlembagaan, kita rela kalimah Allah dan Islam dipermainkan oleh pihak lain.

7. Saya amat bersetuju dengan pandangan Yang Dipertua Persatuan Ulama Malaysia (PUM), Datuk Sheikh Abdul Halim Abdul Kadir. Baca sini.

8. Sila rujuk juga pandangan Ahli Parlimen Baling yang juga merupakan bekas Imam Besar Masjid Negara iaitu Ustaz Taib Azamuddin seperti video berikut (terutamanya hujah beliau pada minit ke 5:45) :

9. Saya bimbang jika perkara ini dipandang remeh mungkin pada masa depan pihak gereja akan cuba menuntut perkara-perkara lain pula misalnya membina kubah pada bumbung bangunan gereja ataupun memanggil paderi-paderi mereka dengan gelaran 'ustaz' atau 'ustazah' dalam usaha mengelirukan kefahaman dan akidah umat Islam.

1 comment:

Anonymous said...

betul and byk website yg ckp tntang islam. tp tak sahih lgsung