Friday, January 22, 2010

KASIHNYA IBU

1. Saya teramat sedih apabila terbaca berita di dalam akhbar bertajuk Si Tanggang Moden Dari Sarawak (baca sini) mengenai seorang ibu yang rindukan anak tunggalnya sanggup bersusah payah dan berhutang untuk mencari anaknya itu, akhirnya dia dihalau dan tidak diakui sebagai ibu oleh anaknya itu sendiri!

2. Tidak ada kata yang boleh saya gambarkan mengenai perasaan saya terhadap si anak itu.

3. Lahirnya seseorang manusia itu ke dunia ini melalui rahim seorang ibu. Sepanjang hayat kita di dunia ini dari mula kita dapat bernafas hinggalah kita mati, kita hanya ada seorang ibu.

4. Allah S.W.T meletakkan darjat seorang ibu kepada seorang anak di peringkat yang paling tertinggi, hinggakan syurga seorang anak itu berada di telapak kaki seorang ibu.

5. Kasihnya ibu membawa ke syurga......

Ibu saya yang tercinta Hajah Saodah Binti Ali


6. Jasa seorang ibu dan bapa tidak ternilai harganya biarpun kita mahu membayarnya sehinggalah kita mati


7. Tingginya darjat ibu apabila syurga anak terletak di telapak kaki ibunya sendiri


8. Ibulah insan yang paling banyak budi dan jasanya di dunia ini kepada kita, tetapi apabila kita dewasa, kita mudah melupakannya


9. Kasihilah ibu dan bapa kita melebihi daripada kasih kita kepada seorang kekasih

10. firman Allah Ta‘ala yang bermaksud:

“Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang daripada keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan ‘ah!’, dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun). Dan hendaklah engkau merendah menghinakan diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): “Wahai Tuhanku! Cucurkanlah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil.” (Surah Al-Israa’, ayat 23-24)

No comments: